Blog: ’10 tips voor jouw zakelijke blog!’

Overzicht

    ‘Super fijn Renaat, nu weet ik waarom ik een zakelijke blog moet beginnen, maar waar moet ik nu over gaan bloggen?’

    Dit was één van de reacties die ik kreeg na aanleiding van mijn vorige blog over zakelijk bloggen. Daarom neem ik je in deze blog nog een stapje verder mee in het ‘avontuur’ van zakelijk bloggen: ‘10 tips om jouw zakelijke blog eruit te laten knallen’

    Eén van mijn motto’s, waar ik stellig in geloof is: sharing = caring. Kennis delen is altijd een goede manier om contact te maken met jouw volgers of potentiële klanten.

    10 Tips voor jouw zakelijke blog

    1. Schrijf over een onderwerp waar je veel over kan vertellen

    Wanneer je schrijft over een onderwerp waar je veel over kan vertellen, gaat het schrijven je makkelijker af. Als jij je bijvoorbeeld specialiseert in kinderkleding, is het leuk om te bloggen over het hele proces, van inkoop tot verkoop. Ook kun je de nieuwste trends uitgebreid delen in een blog. Zomaar een voorbeeld: kies dus een onderwerp wat bij jou past.

    2. Leg de nadruk niet alleen op de promotie van jouw bedrijf of product

    Oké, je hebt eindelijk een onderwerp gekozen en je begint met bloggen. Natuurlijk wil je jouw dienst of product promoten, maar leg daar niet de nadruk op. De kunst is om interesse te wekken, zonder ‘pusherig’ over te komen.

    3. Gebruik niet teveel dure woorden, oftewel vakjargon

    Uiteraard begrijp jij alle ins en outs in jouw vakgebied en gebruik je regelmatig vakjargon. Ga er niet vanuit dat jouw lezers dat ook begrijpen! Gebruik dus niet teveel dure woorden en maak je tekst begrijpelijk en leesbaar voor iedereen.

    4. Zorg dat jouw zakelijke blog een persoonlijke twist heeft

    Deze tip vind ik heel belangrijk. Persoonlijkheid is voor mij, als tekstschrijver, heel belangrijk. Ik vind het heel belangrijk om met mijn opdrachtgevers samen te zorgen dat de teksten en blogs aansluiten bij de visie van het bedrijf. Zo is het ook met jouw blog: maak er geen zakelijke tekst van, maar geef jouw blog een persoonlijke twist door te schrijven alsof je aan het praten bent.

    5. Kruip in de huid van jouw doelgroep, oftewel jouw lezers

    Denk bij het schrijven niet aan alles wat jij interessant vindt, maar kruip in de huid van een lezer uit jouw doelgroep. Wat willen jouw potentiële klanten van jou weten? Waar kan jij jouw volgers over informeren en enthousiast maken?

    6. Kies voor een pakkende titel en intro

    Denk alvast een stapje verder, kies een pakkende titel en zorg ervoor dat jouw intro origineel is én eruit springt!

    7. Wees origineel & creatief!

    Over het onderwerp waar jij over gaat bloggen zijn waarschijnlijk al honderden, of misschien wel duizenden, blogs geschreven. Wees origineel en creatief.

    8. Schrijf jouw blogs wanneer je inspiratie hebt

    Schrijf jouw blogs als je inspiratie hebt! Hoe fijn is het om een bestand achter de hand te hebben met blogs. Zo kun je het delen van content verspreiden en het kost je minder tijd en moeite. Je moet het ijzer smeden als het heet is .

    9. Eindig je blog met een call-to-action

    Zonder te veel promotie voor jezelf te maken, kun je toch afsluiten met een call-to-action. Wek de interesse van de lezers om meer over jou en jouw bedrijf te willen weten.

    10. Maak gebruik van zoekwoorden

    Dit is een belangrijke tip voor jouw zakelijke blog, maar wel een specifieke. Juist op dit punt word ik regelmatig als tekstschrijver benaderd. Een blog schrijven is belangrijk, maar je wilt ook goed gevonden worden op google. Het posten van blogs op jouw website is al een goede stap in de richting! Door zoekwoordenonderzoek te doen en deze op de juiste manier in jouw blog te verwerken, vergroot je de kans om beter gevonden te worden op Google!

    Hopelijk heb ik je een beetje op weg kunnen helpen met mijn ’10 tips om jouw zakelijke blog eruit te laten knallen’. Wil jij het zakelijk bloggen echt goed aanpakken, denk dan ook aan:

    Wil je meer tips of vind je het schrijven van een goede zakelijke blog toch lastig? Neem gerust contact met mij op. Samen met jou bespreek ik jouw doelen en de activiteiten van jouw bedrijf. Door o.a. een zoekwoordenonderzoek toe te passen, zorg ik dat de juiste zoekwoorden in jouw blog naar voren komen. Zo zit het SEO-technisch zeker goed jouw blog .

     

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Ebook - Werkboek - Verticaal
    Lees hier mijn privacybeleid
    Teksttoppers academie

    Mijn laatste blogs

    Wat is affiliatemarketing uitgelegd in een visual.

    Wat is affiliatemarketing en hoe werkt het

    Affiliatemarketing is een manier om (relatief makkelijk!) online geld te verdienen. Het wordt steeds populairder onder zowel beginnende als ervaren ondernemers. Zelf ben ik hier al een tijdje mee aan...
    Google Update Tekstschrijver

    Google update: waarom een tekstschrijver onmisbaar is

    Iedere keer als Google een update aankondigt, is de online wereld in rep in roer. Zo ook bij de helpful content update die Google aankondigde. Behalve de mensen die teksten...
    samenwerkingen tekstschrijver

    Als tekstschrijver samenwerkingen aangaan? Zo doe je het

    Alles heb je volgens plan gedaan: je website is ein-de-lijk online, je bent eindeloos bezig om zichtbaar te zijn op sociale media en je houdt oproepjes en opdrachten in de...
    Scroll naar boven