Alles over sociale media: de Contentkalender

Overzicht

    ‘Renaat, ik zie door de bomen het bos niet meer op sociale media, waar haal ik elke keer de tijd en inspiratie vandaan om leuke dingen te posten?’. Zo begon een gesprek met een relatie pas geleden. Tijd voor een contentkalender, was het eerste wat ik dacht!

    Sociale Media

    Je herkent het vast wel… Jouw website is online en daarnaast heb je wellicht een aantal accounts op sociale media. Je plaatst regelmatig een leuke post of story, maar eigenlijk doe je maar wat. In het begin vind je nog wel inspiratie om informatie te plaatsen, maar na een tijdje is het lastiger om onderwerpen te vinden om over te schrijven. Een echte structuur zit er niet in.

    Wat is een contentkalender?

    Een contentkalender is een manier om de activiteiten op jouw socialemedia-kanalen bij te houden. Je maakt in feite een planning voor jouw sociale media. Zo weet je van te voren wat je gaat plaatsen en wanneer. Een contentkalender is er om structuur te geven aan jouw online marketing: want zo kan je jouw sociale media kanalen wel noemen! Door jouw sociale media kanalen tactisch in te zetten, bereik je potentiële klanten en kun je jouw kennis en diensten delen.

    Om te beginnen ga je een aantal dingen inventariseren. Het ligt een beetje aan jouw branche. Heb je bijvoorbeeld een webshop? Dan kun je een planning maken om nieuwe producten te promoten, acties en reclame in te plannen, maar ook foto’s van jouw collectie te plaatsen etc.

    Ben je een ZZP’er? Neem je volgers mee in jouw wereld en plaats regelmatig informatieve posts en deel voorbeelden van jouw werk. De mogelijkheden zijn enorm!

    Waar moet je aan denken bij het opzetten van jouw contentkalender?

    Dat een contentkalender structuur brengt, weet je nu wel. Maar hoe ga je het aanpakken?

    • Kies een duidelijke content. Zoals het plaatsen van blogs, video’s, foto’s etc. Bedenk goed wat je wilt delen en wanneer
    • Welke kanalen ga je inzetten? Richt je je alleen op bijvoorbeeld Facebook en Instagram (die je gemakkelijk aan elkaar koppelt) of ga je ook gebruik maken van Youtube, LinkedIn, Pinterest etc. Bedenk van te voren goed wat jij belangrijk vindt
    • Bedenk een strategie die bij je past. Kijk naar jouw doelgroep, jouw doelen en denk na over de manier waarop jij wilt communiceren met je volgers
    • Ga je jouw berichten inplannen of ga je ze zelf plaatsen? Op welke dagen en tijdstippen ga dit vervolgens doen?
    • Indien er meerdere mensen aan de content werken: wie doet wat? Koppel de juiste personen aan de juiste taken

    Het fijne van een persoonlijke contentkalender is dat je zelf bepaalt wat je erin gaat plannen. Zo kun je het plannen van nieuwsbrieven en blogs ook opnemen in jouw contentkalender.

    De belangrijkste tip voor jouw contentkalender!

    Mijn belangrijkste tip is toch wel: doe wat goed voelt én bij jou past! Wil je een hele uitgebreide contentkalender maken of hou je het liever beknopt om een stok achter de deur te hebben? Jij bepaalt!

    Wist je dat bloggen bijdraagt aan het maken van goede content voor sociale media? In mijn Teksttoppers Academie leer ik jou alles over copywriting, SEO én bloggen! Zo weet je zeker dat je altijd genoeg content hebt om te delen op sociale media!

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Ebook - Werkboek - Verticaal
    Lees hier mijn privacybeleid
    blog laten schrijven

    Mijn laatste blogs

    Wat is affiliatemarketing uitgelegd in een visual.

    Wat is affiliatemarketing en hoe werkt het

    Affiliatemarketing is een manier om (relatief makkelijk!) online geld te verdienen. Het wordt steeds populairder onder zowel beginnende als ervaren ondernemers. Zelf ben ik hier al een tijdje mee aan...
    Google Update Tekstschrijver

    Google update: waarom een tekstschrijver onmisbaar is

    Iedere keer als Google een update aankondigt, is de online wereld in rep in roer. Zo ook bij de helpful content update die Google aankondigde. Behalve de mensen die teksten...
    samenwerkingen tekstschrijver

    Als tekstschrijver samenwerkingen aangaan? Zo doe je het

    Alles heb je volgens plan gedaan: je website is ein-de-lijk online, je bent eindeloos bezig om zichtbaar te zijn op sociale media en je houdt oproepjes en opdrachten in de...
    Scroll naar boven