Hoe kies je de juiste tekstschrijver?

Hoe kies je de juiste tekstschrijver?

“Meer dan 20 jaar ervaring als tekstschrijver zei ze, maar ik ben zo teleurgesteld in de teksten! Saai, oudbollig en het past gewoon niet bij mij en mijn bedrijf!”

Vorige maand had ik een kennismakingsgesprek met een hele leuke ondernemer. Ze had een tekstschrijver in de hand genomen, die ze gevonden had via Google. De betreffende tekstschrijver had meer dan 20 jaar ervaring en haar website zag er keurig uit. Dat moest toch wel goed zijn?

Inderdaad, de tekstschrijver had keurige en foutloze websiteteksten opgeleverd. Toen de teksten eenmaal online stonden, kwam het bij de opdrachtgever binnen… Ze voelde helemaal niets, terwijl ze de teksten aan het lezen was. “Het past gewoon niet bij mij en mijn bedrijf!”

“Het past gewoon niet bij mij en mij bedrijf”

Als tekstschrijver hoor ik het vaker, het moet gewoon goed voelen! Wanneer je als ondernemer besluit om een tekstschrijver in te huren om teksten voor jouw bedrijf te schrijven, is er één ding het aller- allerbelangrijkste: het moet goed voelen! Ik zal zeker nooit van mijzelf zeggen dat ik ‘de beste’ ben of ‘de meeste ervaring heb’. Ik heb namelijk liever dat een bedrijf of ondernemer mij kiest omdat het klikt, omdat ze het gevoel hebben dat ik degene ben die hun boodschap mag overbrengen. Daarom wil ik in deze blog 10 tips meegeven, zodat je de juiste tekstschrijver gaat vinden.

1.     Vertrouw op je gevoel

De eerste ingeving is vaak de juiste! Wellicht kom je via Google op de website van die ene tekstschrijver of volg je diegene al via Instagram of Facebook? En met een beetje mazzel, ken je iemand uit je omgeving. Mijn belangrijkste tip is: vertrouw op je gevoel! Een tekstschrijver is iemand waar je regelmatig contact mee zal hebben, of in een korte tijd meerdere keren, het moet echt goed voelen. Hoe meer de tekstschrijver weet, hoe beter de teksten zullen aansluiten bij jou en jouw onderneming. Voel je geen klik of spreken de teksten die je ziet je totaal niet aan? Kijk dan gerust verder.

2.     Wat voor soort teksten heb je nodig van de tekstschrijver?

Bedenk van te voren wat voor soort teksten je nodig hebt. Iedere tekstschrijver heeft zijn eigen expertise. De ene is heel commercieel ingesteld, de ander houdt zich voornamelijk bezig met juridische teksten of redigeren van teksten. Sommige zijn van alle markten thuis, maar meestal heeft ieder zijn specialisatie (websiteteksten schrijven, bloggen etc). Bespreek van te voren goed wat je verwacht en waar je naar op zoek bent.

Hoe kies je de juiste tekstschrijver?

3.     Bekijk de recensies en eerder werk van de tekstschrijver

De meeste tekstschrijvers hebben uiteraard een eigen website en wellicht wel een LinkedIn profiel of social media pagina’s. Neem van te voren een kijkje op de website en op LinkedIn en kijk naar het werk wat erop staat. Zijn er bijvoorbeeld recensies geschreven van tevreden klanten? Spreken de teksten of blogs je aan?

4.     Hoe verloopt de communicatie?

Een goede tekstschrijver wil niet je beste vriend zijn… Nee, ze zijn meestal kritisch en stellen soms best lastige vragen.

Maar weet je? Die vragen zijn nodig om te zien wat jou écht drijft! Door te vertellen wat jij voor jouw bedrijf belangrijk vindt, komen de teksten het beste over! Daarnaast zal een goede tekstschrijver veel tijd investeren om jouw bedrijf te leren kennen. Dit kan prima via Skype of telefonisch, of uiteraard in ‘real life’ tijdens een kopje koffie. Let dus goed op dat jullie duidelijke afspraken maken rondom te communicatie. Stel jezelf open en vertel zoveel mogelijk in je eigen woorden welke boodschap je wilt overbrengen.

Hoe kies je de juiste tekstschrijver_

 

5.     Hoe verloopt de verdere samenwerking tussen jou en de tekstschrijver?

Fijn, je hebt een tekstschrijver gevonden waarmee het goed klikt. Meestal is de tekstschrijver heel duidelijk over de gemaakte afspraken. Toch is het belangrijk om goede afspraken te maken over de samenwerking. Gaat het om een eenmalige opdracht (zoals het schrijven van websiteteksten of een artikel?) of gaat de tekstschrijver wekelijks of maandelijks voor jouw bedrijf bloggen? Een fijne samenwerking valt of staat met goede afspraken.

  • Wanneer is de deadline?
  • Zit er een correctieronde in de offerte opgenomen?
  • Hoe vaak of wanneer hebben jullie contact?

Zomaar enkele vragen die je van te voren goed moet afspreken. Dit kan in een samenwerkingsovereenkomst of offerte worden vastgelegd.

6.     Moeten de teksten SEO-geoptimaliseerd worden?

Dit is een specifiek punt en niet voor alle soorten teksten van toepassing. Echter, is het voor websiteteksten en blogs bijvoorbeeld wél van belang. Als je dan toch het schrijven van deze teksten gaat uitbesteden aan een tekstschrijver, let er dan vooral op dat hij/zij gespecialiseerd is in het schrijven van geoptimaliseerde teksten. Dit wil zeggen: zoekmachine-vriendelijk schrijven en het verwerken van de juiste zoekwoorden (die passen bij jouw branche) in de tekst. Dit is een specifieke specialisatie en vergt zeker ervaring en kundigheid op dit gebied.

7.     Maak duidelijke afspraken over de prijs

Save the best for last. Misschien wel één van de meest gestelde vragen; wat kost een tekstschrijver? Laten we beginnen om als eerste te kijken naar de vraag; wat is het jou waard? Zijn alle bovenstaande punten helemaal in orde?

Dus:

  • Voelt het goed en klikt het goed?
  • Kan de tekstschrijver jou helpen met de dingen waar je zelf moeite mee hebt?
  • Is de tekstschrijver gespecialiseerd in de teksten die je nodig hebt?

Zoals bij eigenlijk iedere samenwerking belangrijk is: maak duidelijke afspraken over de prijs. Laat je niet afschrikken door een uurtarief dat wellicht hoger is dan verwacht. De ene tekstschrijver vraagt misschien een uurtarief van € 50,00 per uur, maar is wellicht 4 uur bezig, terwijl de andere tekstschrijver € 100,00 per uur vraagt en in 1,5 uur dezelfde teksten maakt. Probeer een vaste prijsafspraak per opdracht af te spreken, zo weet je van te voren precies waar je aan toe bent.

Nogmaals, kijk altijd naar de waarde van het laten schrijven van artikelen of teksten. Wat is het jou waard en wat levert het jou op? Niet voor niets zijn er veel ondernemers die zeggen: een goede tekstschrijver is goud waard!

Hoe kies je de juiste tekstschrijver_

Samenvatting

Nogmaals de belangrijkste tips op een rijtje:

  • Vertrouw op je gevoel, de klik moet goed zijn
  • Wees duidelijk en kijk naar wat voor soort tekst je nodig hebt
  • Bekijk eerder werk van de tekstschrijver en lees recensies
  • Schrik niet van kritische vragen, een goede tekstschrijver vraagt je (bijna) het hemd van het lijf, dit is nodig om tot de juiste teksten te komen
  • Moeten de teksten SEO geoptimaliseerd worden?
  • Zorg voor een goede communicatie
  • Maak duidelijke afspraken over de prijs

Er zijn tekstschrijvers die beweren dat een goede klik niet nodig is, maar dat de tekstschrijver slechts moet zorgen voor de juiste, wervende tekst. In mijn ogen is dit niet altijd zo. Het ligt geheel aan de soort tekst en aan de branche waar je werkzaam in bent!

Wanneer een tekstschrijver voor jou gaat bloggen, is het belangrijk dat de visie van jouw bedrijf duidelijk is. Hiervoor moet hij/zij jou leren kennen en dus soms kritische vragen stellen. Vandaar mijn belangrijkste tip, ga in gesprek met de tekstschrijver en vertrouw op je gevoel!

Wil je meer informatie over het samenwerken met een tekstschrijver? Of ben je benieuwd of deze tekstschrijver jou ‘het hemd van het lijf’ kan vragen om de juiste tekst te creëren? Stuur je me dan een berichtje? 😊