Hoe kom je als tekstschrijver aan klanten?

Overzicht

    De eerste stap is gezet: je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en gaat voor jezelf beginnen als tekstschrijver. Superleuk! Waarschijnlijk heb je heel veel plannen en sta je te trappelen om van start te gaan. Misschien werk je al langere tijd als tekstschrijver, maar vind je het moeilijk om klanten te vinden. In deze blog ga ik je vertellen over mijn werkwijze en vertel ik je hoe ik als tekstschrijver aan klanten kom.

    Werken als zelfstandig tekstschrijver

    Meer dan vier jaar geleden zette ik zelf mijn handtekening bij de KvK, ook ik stond de trappelen om fulltime te gaan werken als zelfstandig tekstschrijver. Na een half jaar stond mijn agenda gewoon vol en nog steeds heb ik doorlopend opdrachten én mag ik de meest leuke ondernemers leren hoe je dit ook bereikt (benieuwd hoe, check even de Teksttoppers Academie).

    • Heb ik ‘gewoon mazzel’ gehad?
    • Had ik een gerichte strategie?
    • Of, had ik een kruiwagen?

    Nee, ik had geen mazzel, ik had ook geen kruiwagen en ik had zeker geen doordachte strategie. Wat ik wél had, is heel veel motivatie en een paar geweldige ondernemende vriendinnen om mij heen die me net die laatste zet gaven om gewoon in het diepe te springen. ‘Ga eerst maar eens gewoon beginnen Renaat!’

    Tekstschrijver klanten komen

    Zichtbaar zijn als tekstschrijver – wees sociaal!

    En dat heb ik gedaan. Ik ben ‘gewoon’ begonnen. Ik wilde eerst zichtbaar zijn, zodat iedereen wist dat ik als tekstschrijver werk. Zo gaf ik potentiële klanten ook de kans om mij als tekstschrijver te vinden!

    Ik maakte een Instagram account aan, een Facebookprofiel en zorgde dat er een website kwam.

    Interactie zoeken en oprechte interesse tonen; in mijn ogen essentieel!

    Ik maakte connecties met andere ondernemers en bedrijven op sociale media en nog altijd steek ik hier veel tijd in. Want die oprechte interesse in elkaar is wat het zo bijzonder maakt om een ‘online klik’ te creëren.

    • Zorg dat je helemaal jezelf bent op sociale media en deel voorbeelden van je werk met je volgers.
    • Promoot je blogs en nieuwsbrieven via je kanalen.
    • Ga oprechte interactie aan met andere ondernemers of potentiële klanten, reageer dus ook bij andere mensen en reageer terug als iemand iets bij jouw berichten schrijft.
    • Het klinkt eng, maar probeer dingen uit. Gebruik video of schrijf oprechte posts, ga ontdekken wat bij jou past en waar je reacties op krijgt.

    En ja, dit kost tijd. Veel tijd. Maar mijn online zichtbaarheid heeft voor een heel groot gedeelte bijgedragen dat ik ben gaan groeien.

    Ga netwerken

    Online zichtbaarheid is enorm belangrijk, maar er gaat niets boven netwerken in ‘real life’. Ga eens kijken bij netwerkmeetings bij jou in de buurt, overal is wel iets te vinden. Neem visitekaartjes mee en ga in gesprek met andere ondernemers. Maak een connectie via LinkedIn en wissel visitekaartjes uit.

    Het eerste half jaar heb ik heel wat netwerkmeetings bezocht, puur om connecties te maken met andere ondernemers en om mijn gezicht te laten zien. Ook daar heb ik hele fijne en waardevolle contacten opgedaan én ja, ook echt werkzaamheden uit gehaald. Daarnaast heb ik hier veel van geleerd! Door mijn ‘pitch’ (mijn verhaal) meerdere keren te oefenen, werd het steeds concreter wat ik nou eigenlijk wilde delen.

    Klanten als tekstschrijver

    ‘Ik ben tekstschrijver/copywriter’

    Tientallen keren heb ik het gezegd; “ik ben tekstschrijver!”  of “ik ben copywriter“. Tegen (bijna) iedereen vertelde ik dat ik werkzaam ben als tekstschrijver. Want weet je? Die ene moeder van school of de groenteboer kent misschien wel iemand die op zoek is naar een tekstschrijver!

    Maak dus van iedere gelegenheid gebruik om (subtiel) iets over jezelf en jouw werk te vertellen. Je weet nooit wie iemand kent!

    Bouw een portfolio op en vraag om recensies

    Uiteraard heb je in het begin misschien nog niet direct klanten, maar zorg dat je een portfolio kan laten zien. Heb je een opdracht afgerond? Vraag je klant om een recensie en deel deze gerust op sociale media en op je website.

    Recensies wekken vertrouwen op en mensen hebben de kans om jouw werk te zien. Heb je nog geen klanten gehad? Ga bloggen!

    Naast dat bloggen heel goed voor je website en SEO resultaten is, kun je jouw expertise delen en laten zien hoe goed je kunt schrijven. Steek de vrije tijd die je nu nog hebt in bloggen en bouw een blogbestand op je website op. Zo kun je altijd verwijzen naar de blogs op je website.

    Ga adverteren

    Na een paar maanden ben ik meer gaan leren over adverteren op sociale media. Ik gebruikte één van mijn best gelezen blogs en maakte een advertentie op Facebook en Instagram aan. Een goede foto van mijzelf, een pakkende tekst en mijn eerste advertentie was een feit!

    Ik geef toe, na mijn eerste advertentie op sociale media had ik niet direct tientallen aanvragen in mijn mailbox… Toch zien mensen mijn gezicht wéér voorbij komen en ik merkte dat steeds meer mensen mijn naam (of gezicht) gingen herkennen. Na een tijdje merkte ik dat het adverteren ging werken.

    Ook adverteerde ik in het plaatselijke wijkblad bij mij in de buurt. Een wijkblad met een enorme oplage én goed gelezen door veel plaatselijke ondernemers. Bij deze advertentie voegde ik weer een foto van mijzelf toe. En ja, óók uit deze advertentie kwam niet direct werk. Maar toch werd ik wél aangesproken door ouders van school en winkeliers uit de buurt.

    Het draait allemaal om naamsbekendheid creëren, hoe meer mensen weten dat jij als tekstschrijver werkt, hoe beter!

    Zorg dat je website goed vindbaar is

    Als tekstschrijver weet jij natuurlijk als geen ander hoe je een goede tekst schrijft. Zorg dan ook dat je websiteteksten goed overkomen en investeer in goede optimalisatie van je website. Jouw klanten gaan misschien via Google op zoek naar een tekstschrijver en hoe fijn is het als ze dan vanzelf op jouw website terecht komen? Als de eerste indruk dan ook nog goed zit, ga je vanzelf aanvragen via je website ontvangen. Vergeet vooral niet om je website regelmatig te promoten en te delen op social media. Het doen van een goed zoekwoordenonderzoek is hierbij belangrijk, hoe beter jij weet waar jouw klanten naar zoeken in Google, hoe beter jij je website kunt optimaliseren.

    Tekstschrijver klanten komen

    Wees jezelf en wees uniek

    Er is geen tekstschrijver zoals jij en voor iedere tekstschrijver is er een ideale klant. Wees jezelf en wees uniek. Kies een bepaalde branche of specialisatie en richt je daar geheel op. Ik krijg vaak te horen dat klanten voor mij kiezen, omdat ik ze het gevoel heb gegeven dat ik degene ben die hun woorden kan omzetten in de juiste tekst.

    En dat is ook oprecht wat ik probeer uit te stralen en wie ik ben. Ik steek veel tijd in het leren kennen van mijn klanten én hun doelgroep. Dat is één van mijn belangrijkste punten, het gevoel moet goed zijn.

    Blijf dicht bij jezelf en jouw talenten en wees jezelf. Vaak is dit goed genoeg om de juiste klanten aan te trekken!

    Freelance websites

    Ik heb zelf nog nooit klanten gezocht via freelance websites. Daar bedoel ik platforms mee, waar opdrachtgevers zoeken naar freelancers. Ik heb hier dus geen ervaring mee, omdat het mij niet aan sprak en ik mijn klanten vond via mijn eigen inspanningen. Maar er bestaan wel degelijk freelance websites waar je opdrachten kunt vinden. Let goed op, want er zijn meerdere websites die bekend staan om de lage tarieven.

    Tekstschrijvers en klanten

    Als ik terug kijk naar mijn eerste jaar als tekstschrijver, zie ik een tekstschrijver die keihard gewerkt heeft. In het begin investeerde ik vooral veel tijd in zichtbaar zijn, zowel online als offline. Ondertussen bleef ik bloggen en connecties maken.

    Vervolgens kreeg ik klanten. De ene keer via sociale media, soms na afloop van een netwerkevenement, maar na een tijd werd het vooral via ‘mond-tot-mond’ reclame of aanvragen via mijn website. Door te zorgen dat ik goed vindbaar ben in Google, merk ik een maandelijkse stijging in bezoekersaantallen, ook werd ik steeds vaker benaderd via sociale media. Het optimaliseren van mijn website is hierbij erg belangrijk geweest.

    Geloof in jezelf en zet door

    Ik heb echt geweldige ondernemers, bloggers en volgers leren kennen en met veel van hen heb ik nog altijd regelmatig contact. De connecties die ik maak, zijn oprecht. Ik vind het leuk om iemand te leren kennen. Het is voor mij geen marketingtruc, het is wie ik ben. Zowel als persoon als tekstschrijver! Dat is ook tegelijk mijn eigen kracht, door écht te luisteren leef ik mijzelf helemaal in en maak ik vervolgens de juiste teksten, die helemaal passen bij de ondernemer waar ik op dat moment voor werk.

    Omdat ik weet wat ik kan en waar ik goed in ben, kan ik andere ondernemers en bedrijven helpen. En als ik het even niet meer zie zitten, heb ik een geweldig netwerk van andere ondernemers om mij heen, die me even oppeppen en luisteren naar mijn verhaal.

    Blijf geloven in jezelf, je bent niet voor niks begonnen als tekstschrijver! Als je door zet en dichtbij jezelf blijft, komen die klanten vanzelf!

    Voel jij aan alles dat je meer wilt doen met teksten en wil je jouw copywriting-skills naar een hoger niveau tillen? Dan is mijn Teksttoppers Academie wellicht iets voor jou! Neem gerust contact met mij op als je vragen hebt of een keertje wilt sparren over jouw toekomst als tekstschrijver!

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Ebook - Werkboek - Verticaal
    Lees hier mijn privacybeleid
    SEO-schrijfcoaching

    Mijn laatste blogs

    Wat is affiliatemarketing uitgelegd in een visual.

    Wat is affiliatemarketing en hoe werkt het

    Affiliatemarketing is een manier om (relatief makkelijk!) online geld te verdienen. Het wordt steeds populairder onder zowel beginnende als ervaren ondernemers. Zelf ben ik hier al een tijdje mee aan...
    Google Update Tekstschrijver

    Google update: waarom een tekstschrijver onmisbaar is

    Iedere keer als Google een update aankondigt, is de online wereld in rep in roer. Zo ook bij de helpful content update die Google aankondigde. Behalve de mensen die teksten...
    samenwerkingen tekstschrijver

    Als tekstschrijver samenwerkingen aangaan? Zo doe je het

    Alles heb je volgens plan gedaan: je website is ein-de-lijk online, je bent eindeloos bezig om zichtbaar te zijn op sociale media en je houdt oproepjes en opdrachten in de...
    Scroll naar boven