Hoe maak je een monsterblog?

Het schrijven van een monsterblog lijkt wel een trend op het gebied van bloggen. Heel wat ondernemers vragen aan mij of ze óók een monsterblog moeten schrijven voor hun website. Ik leg altijd uit dat je het alleen moet doen als je ook écht iets van waarde te delen hebt. Want daar draait het met bloggen om: schrijf altijd voor je lezers!

Wat is een monsterblog nou precies?

Nee, in een monsterblog hoef je geen enge verhalen te vertellen 😉. Het is niets anders dan een megalange blog, die bomvol waarde en informatie zit. Het woord ‘monster’ heeft meer te maken met de grootte van de blog. Want een monsterblog bevat vaak veel woorden (gemiddeld zo’n 2000 woorden!). Vaak zie je veel afbeeldingen en video’s tussendoor, waardoor het ook nog eens leuk is om door te lezen.

monsterblog maken

Wat moet er in een monsterblog staan?

Het informeren van de lezers is altijd het aller-allerbelangrijkste van een blog, of het nu gaat om een gewone blog of een hele lange monsterblog. Denk altijd aan de leesbaarheid van de tekst die je schrijft en blijf schrijven door de ogen van jouw lezers. Mensen gaan gegarandeerd afhaken als je niet direct waarde deelt of alleen maar bezig bent met zoekwoorden.

Als je een monsterblog wilt gaan schrijven is het goed om eerst te bedenken waarover. Denk eens goed na: welke vragen krijg jij vaak op jouw vakgebied? Of waar kan jij jouw bezoekers écht mee helpen? Kies een onderwerp waar jij normaal gesproken ook wel een uur over kan vertellen en stop al jouw kennis in deze blog.

Hoe bouw je een monsterblog op?

Als je weet waar jouw monsterblog over gaat, is het raadzaam om even in de zoekwoorden te duiken. Ga eens op Google zoeken naar jouw onderwerp en kijk vooral eens naar de suggesties die Google geeft. Probeer die suggesties in je blog te verwerken.

Een goede blog is verdeeld in verschillende alinea’s. Daarom is het goed om het onderwerp van je blog te verdelen in sub-onderwerpen, zodat je gebruik kan maken van tussentitels boven de alinea’s. Natuurlijk wil je jouw belangrijkste zoekwoord (jouw blogonderwerp) verwerken in de tussentitels, dus denk goed na over de verdeling. Probeer te vermijden dat jouw zoekwoord te veel terugkomt in de blog. Blijf daarom altijd denken aan de leesbaarheid van je blog. Vraag jezelf regelmatig af: is dit nog steeds fijn en waardevol om te lezen?

Neem mijn blog als voorbeeld: mijn blog gaat over het maken van een monsterblog. De alinea’s die ik gebruik, bevatten zogenaamde ‘long tail zoekwoorden’. Dit zijn vragen die veel ingetoetst worden in Google. Mensen die iets zoeken over een monsterblog, toetsen bijvoorbeeld in: hoe bouw je een monsterblog op? Als je weet waar jouw klanten naar zoeken, moet je die kennis gebruiken! Google vindt die tussentitels waardevol, daarom is het goed om je zoekwoord(en) terug te laten komen in de tussentitels. Ik doe zelf altijd een zoekwoordenonderzoek voor ik start met een schrijfopdracht, zo weet ik precies welke zoekwoorden populair zijn en waar de betreffende doelgroep behoefte aan heeft.

monsterblog maken

Tips voor je monsterblog

  • Zorg dat je het onderwerp van je blog verdeelt in sub-onderwerpen, zodat je gebruik kan maken van tussentitels boven de verschillende alinea’s.
  • Een goede blog is verdeeld in verschillende alinea’s. Zorg dat de eerste alinea een H1 titel (in WORD heet dit ook wel Kop 1) heeft en knal je boodschap gelijk in die eerste alinea erin. Trigger jouw bezoekers om verder te lezen.
  • Gebruik één H1 titel boven je blog en verdeel de overige titels in H2 titels (eventueel in H3).
  • Je blog leest fijn als je tussendoor een bijpassende afbeelding, foto of video plaats. Alleen maar tekst kan saai worden, waardoor mensen sneller afhaken.
  • Door gebruik te maken van video’s zorg je bovendien dat mensen langer op je website blijven.
  • Hoe langer mensen op je website blijven, hoe fijner Google het vindt! Dit is dus goed voor de SEO-resultaten van je website.
  • Maak gebruik van interne en externe links in je blog, hoe socialer je bent, hoe beter!
  • Zorg dat je jouw afbeeldingen en video’s ook voorziet van een omschrijving waar jouw onderwerp (oftewel jouw zoekwoord) in voorkomt. Dit kan je invullen bij de meta-omschrijving als je gaat uploaden.
  • Hele interessante stukken kun je eventueel dikgedrukt maken of een ander kleurtje geven, zodat het opvalt.
  • Vergeet niet om de SEO plug-in van je website (vaak is dit Yoast) in te vullen. Ook hier kun je weer een meta-omschrijving invullen. Zo wordt je website beter gevonden!

monsterblog maken

Samenvatting

Een monsterblog is niets meer dan een bomvolle blog vol waardevolle informatie. Vaak is zo’n megalange blog aangevuld met bijpassende afbeeldingen en video’s, zodat je soms wel een kwartier bezig bent om alle informatie tot je te nemen. Een monsterblog schrijven is waardevol voor je website, want dat is eigenlijk iedere blog!

Hoe meer waarde je deelt, hoe fijner Google het vindt. Daarom investeren veel bedrijven in bloggen, want hoe meer blogs je hebt, hoe groter de kans is dat potentiële klanten op je website terechtkomen. Als mensen lang op je website blijven, betekent dat vaak dat het waardevol is. Dit heeft weer invloed op de SEO-resultaten van je website!

Daarnaast heeft zo’n monsterblog alle mogelijkheden om bezoekers naar jouw aanbod te sturen door gebruik te maken van interne links. Maar bedenk altijd dat je een blog schrijft voor je bezoekers en laat je niet te veel leiden door Google. Uiteindelijk vinden mensen een blog veel fijner om te lezen als er écht waarde gedeeld wordt en als je recht uit je hart schrijft.

Vind jij het lastig om te bloggen voor je bedrijf of wil je samen een goed plan opzetten, voorzien van een zoekwoordenonderzoek? Neem dan eens vrijblijvend contact met mij op. Ik kan alle zorg uit handen nemen, maar ik kan je ook op weg helpen, zodat je goed voorbereid aan de slag kunt!

monsterblog maken

Renate Bruinenberg

Website teksten schrijven, redigeren & bloggen; ik word er blij van! Daarnaast heb ik een grote passie voor social media, ook voor deze commerciële teksten zet je mij in.

Persoonlijkheid is heel belangrijk voor mij als tekstschrijver. Jouw visie & passie verwerk ik graag in de perfecte tekst! Ik houd van duidelijkheid en afspraak = afspraak bij mij. Kies je voor een samenwerking met mij, dan kun je rekenen op mijn volle 100% focus én inzet.

Delen met vrienden

Nieuwsbrief