Waarom zijn interne en externe links belangrijk voor je website?

Overzicht

    Onbewust heeft iedereen die regelmatig op internet ‘rondhangt’ het wel eens gezien. Misschien ook wel op geklikt. Zo’n gekleurd woord in een websitetekst waar je op kunt klikken. Vervolgens kom je op een andere pagina terecht en zo vind je precies wat je zoekt. Dit zijn linkjes en deze kunnen zowel intern als extern zijn. In deze blog vertel ik je er meer over.

     

    Wat zijn interne links?

    Interne links zijn woorden die je kunt aanklikken, die verwijzen naar een andere pagina binnen jouw website. Het idee is om zo te zorgen dat jouw websitebezoekers sneller vinden waar ze naar op zoek zijn. Daarnaast is het goed voor Google en dus ook goed voor jouw SEO-resultaten. Door gebruik te maken van interne links, kan Google jouw website beter lezen. Als het ware leg je verbanden tussen verschillende pagina’s. Ik vind het zelf altijd belangrijk om mijn bezoekers in eerste instantie te helpen door het navigeren naar een andere pagina gemakkelijker te maken.

    Let altijd goed op de leesbaarheid van je tekst en gebruik interne links alleen als het echt iets toevoegt. In mijn blog over het belang van het schrijven van websiteteksten, zou ik bijvoorbeeld kunnen doorlinken naar mijn eigen pagina over websiteteksten. Op die pagina geef ik namelijk extra informatie en bezoekers die dat interessant vinden, zijn met één klik op de juiste pagina.

    Externe links belangrijk

    Wat zijn externe links?

    Externe links zijn woorden die je kunt aanklikken, die verwijzen naar een andere pagina buiten jouw website. Zo kan jouw websitebezoeker met één klik naar de juiste pagina van een andere website gaan. Dit kan heel relevant zijn als het om een goede doorverwijzing gaat. Ik schreef bijvoorbeeld eerder een blog over zoekwoorden. In die blog schrijf ik over het gebruik van de Google Keyword Planner. Zoals je ziet, gebruik ik in dit voorbeeld een externe link. Je gaat dus direct naar een andere website.

    Hoe werken externe links?

    Externe links dragen bij aan jouw SEO-resultaten omdat Google het fijn vindt als je sociaal bent. Als jij in jouw websiteteksten verwijst naar andere websites, kom je natuurlijk sociaal over en dat kan ervoor zorgen dat jouw website beter gaat scoren in Google.

    Je kunt externe links op verschillende manieren tegenkomen op een website:

    • Je ziet een advertentie staan en je klikt erop, je komt nu op de website van de adverteerder terecht.
    • In een websitetekst lees je iets over een bedrijf waar diegene mee samenwerkt, als je op de link klikt, kom je op de website van het bedrijf terecht.
    • Soms is het nodig om in een websitetekst te verwijzen naar andere relevante informatie of een bronvermelding, in dat geval kun je een externe link naar een informatieve pagina tegenkomen.
    • Ik werk wel eens samen met andere ondernemers die een gastblog voor mij schrijven. Aan het einde van zo’n gastblog lees je wie de blog geschreven heeft. In die zin staat een verwijzing naar de website van de gastblogger, als je daar op klikt, kom je op die website terecht.

    Externe links belangrijk

    Waar moet je op letten tijdens het gebruiken van links?

    Als een andere website jouw website vermeldt in een externe link, noem je dit een backlink. Hoe meer (waardevolle) backlinks een website heeft, hoe beter de website scoort in Google (over het algemeen).

    Omdat veel mensen weten dat Google ‘voorrang geeft’ aan website met veel backlinks, zijn er bedrijven die geld vragen voor het plaatsen van backlinks. Onder het mom: hoe meer backlinks jouw website heeft, hoe beter je gaat scoren in Google. Toch moet je hier zeker goed over nadenken, want de vraag is hoe waardevol zo’n backlink is….

    Ik zou zelf geen geld betalen voor backlinks, ik kies er liever voor om op een waardevolle manier externe links te laten plaatsen. Dit heb ik op deze manier gedaan:

    • Ik schrijf artikelen voor Frankwatching, omdat dit een hele bekende website is, is dit een waadevolle backlink.
    • Ik werk regelmatig samen met andere ondernemers door voor elkaar een gastblog te schrijven. Onder die blog wordt mijn bedrijfsnaam mét link geplaatst.
    • Daarnaast zijn er klanten die mijn website benoemen op hun website.

    Zo verzamel ik op een waardevolle manier backlinks. Mijn doel is altijd om relevante informatie te delen en dat moet áltijd de insteek zijn van een websitetekst!

    Wil jij meer leren over de SEO-optimalisatie van jouw website of ben je benieuwd hoe jouw website scoort in Google? Stuur me dan een e-mail en ik kijk graag eens met je mee.

     

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Ebook - Werkboek - Verticaal
    Lees hier mijn privacybeleid
    seo teksten niet saai

    Mijn laatste blogs

    Wat is affiliatemarketing uitgelegd in een visual.

    Wat is affiliatemarketing en hoe werkt het

    Affiliatemarketing is een manier om (relatief makkelijk!) online geld te verdienen. Het wordt steeds populairder onder zowel beginnende als ervaren ondernemers. Zelf ben ik hier al een tijdje mee aan...
    Google Update Tekstschrijver

    Google update: waarom een tekstschrijver onmisbaar is

    Iedere keer als Google een update aankondigt, is de online wereld in rep in roer. Zo ook bij de helpful content update die Google aankondigde. Behalve de mensen die teksten...
    samenwerkingen tekstschrijver

    Als tekstschrijver samenwerkingen aangaan? Zo doe je het

    Alles heb je volgens plan gedaan: je website is ein-de-lijk online, je bent eindeloos bezig om zichtbaar te zijn op sociale media en je houdt oproepjes en opdrachten in de...
    Scroll naar boven