20 redenen om te beginnen met een podcast

Overzicht

    Gastblog door Mirjam Hegger

    Podcasten: grote bedrijven als KLM, Tinder en Nike doen het. Om je heen hoor je er waarschijnlijk ook steeds meer over. Maar wat is een podcast nu precies? Hoeveel mensen luisteren een podcast? Is het interessant voor jouw bedrijf? En waarom eigenlijk?

    In deze blog lees je 20 redenen om te beginnen met podcasten én lees je 5 extra redenen om juist nu in deze periode met coronamaatregelen te starten.

    Wat is een podcast?

    Een podcast is een soort radioprogramma die je (wanneer je maar wilt) kunt beluisteren: tijdens het autorijden, sporten of koken, het kan allemaal!

    Dit doe je door de podcastaflevering te downloaden of te streamen. Je gebruikt daarvoor een speciale podcastsapp, zoals ITunes of Spotify op je telefoon, laptop of tablet.

    Een podcastaflevering kan bijvoorbeeld een ingesproken blog zijn, een interview met een expert, je eigen gedachtenspinsels die je deelt in een solo aflevering, een inspirerende meditatie met muziek erachter of een mooi achtergrondverhaal van jouw klant.

    Beginnen met podcast

    Podcastcijfers

    Steeds meer mensen luisteren naar podcasts en in de toekomst zal dit alleen maar toenemen. Afgelopen jaar luisterden maar liefst vijf(!) miljoen Nederlanders naar een podcast en momenteel zijn er in Nederland 5.971 verschillende podcasts. De advertentie-inkomsten van een podcast stijgen momenteel met meer dan 20% per jaar.

    Twijfel je nog of een podcast interessant is voor jouw bedrijf? Lees dan de 20 redenen om nu te starten met podcasten:

    Reden #1: er is genoeg ruimte

    Wereldwijd zijn er 500 miljoen blogsites, 31 miljoen YouTube kanalen en maar 800.000 podcastkanalen. In Nederland zijn er totaal 5.971 verschillende podcasts, waarvan een flink aantal journalistieke podcasts, rondom actualiteit of sport. Kijk eens om je heen; welk bedrijf neemt podcasten écht serieus? En daarmee bedoel ik dat zij consistent waardevolle content publiceren en er geld mee verdienen? Niet zoveel. Dus nee, podcasten is niet op z’n hoogtepunt. Al helemaal niet in Nederland. En er is dus ruimte genoeg voor jouw eigen onderscheidende podcast!

    Ruimte #2: krijg een band met je volgers

    Een podcastluisteraar ervaart de band met de maker als heel persoonlijk en luistert doelbewust, loyaal en vol aandacht naar een podcast. Maar liefst 85% van de luisteraars luistert een aflevering helemaal. Een overgroot deel van de luisteraars (88%) luistert de meeste of alle afleveringen van één podcast show.

    Reden #3: maak impact met jouw podcast

    In je eigen podcast kun je jouw unieke stem, visie, kennis en inspiratie op een hele waardevolle manier delen. Daardoor trek je als vanzelf luisteraars aan, die graag naar je luisteren en van je willen leren.

    Reden #4: sales

    Met je podcast creëer je een trouwe fanbase van luisteraars die graag naar je luisteren en met je willen samenwerken. Je podcast is daarmee een natuurlijke salestool, zonder te hoeven ‘husselen’, pushen of dure advertentiecampagnes te draaien.

    Reden #5: een specifieke niche

    Er is in een podcast ruimte voor specialistische content over jouw specifieke expertise. Hiermee kan jouw bedrijf unieke, relevante én waardevolle content maken voor jouw specifieke doelgroep en jij kunt je als ondernemer uniek als expert in jouw niche profileren. Met een podcast kun je dus echt jouw niche aanspreken!

    Reden #6: een podcast is laagdrempelig

    Een goede podcast is op een laagdrempelige manier te maken en er zijn podcasts in alle soorten en maten. Er zijn talloze manieren om voor jouw bedrijf een waardevolle en onderscheidende podcast te maken, van Q&A’s tot interviews, van monologen tot hoorspelen, het kan allemaal.

    Reden #7: een eigen podium voor jouw bedrijf

    Een podcast geeft jouw bedrijf de mogelijkheid om jouw unieke boodschap op een persoonlijke en waardevolle manier te verspreiden. Je kunt met podcasten helemaal zelf invullen hoe jouw boodschap gehoord gaat worden. Bijvoorbeeld door het interviewen van gasten of het beantwoorden van vragen van luisteraars. Je kunt er helemaal je eigen show van maken 😊.

    Reden #8: meer leads

    In je podcast kun je verwijzen naar je website, bijvoorbeeld door een mooie winactie te maken bij je podcast, met een samenvatting van je aflevering. Daardoor krijg je meer verkeer naar je website en word je makkelijker gevonden door zoekmachines. Denk ook na over het verzamelen van e-mailadressen van je luisteraars, op die manier kun je ze bijvoorbeeld na het downloaden van je weggever andere waardevolle content sturen. Je kunt deze manier vergelijken met het schrijven van blogs, alleen komen de leads op een andere manier binnen!

    Reden #9: deel waardevolle content

    Vaak hoor ik van bedrijven dat ze geen zin en al helemaal geen tijd hebben voor ‘een dingetje erbij’. Het laatste dat ik wil, is voor mijn klanten ‘een dingetje erbij’’ creëren. Ondernemers hebben het al druk genoeg! Je podcast moet passen binnen je business- en contentstrategie en dat is zeker mogelijk als je het slim aanpakt. Door het maken van waardevolle content, zoals een blog of podcast, kun je cross verwijzen. Maar ook je content telkens opnieuw gebruiken en vindbaar laten zijn.

    Reden #10: meer websitebezoekers

    Je eigen podcast geeft je meer zichtbaarheid en bereik. Je kunt bijvoorbeeld hoger in de SEO-ranking verschijnen door zoekwoorden slim in te zetten, bijvoorbeeld de namen van bekende gasten. Maar ook door simpelweg je podcast op je website te plaatsen als er een nieuwe verschijnt. Dit wordt nog wel eens vergeten, gemiste kans!

     

    Beginnen met podcast

    Reden #11: meer bereik

    Interview je gasten voor je podcast? Vraag je gast of hij/ zij je interview wil delen via social media, e-maillijst of andere kanalen. Op die manier maak je gebruik van elkaars bereik en vergroot je daarmee je eigen bereik en krijg je meer impact met je podcast.

    Reden #12: meer klanten, opdrachten en inkomsten

    Je eigen podcast zorgt voor een trouwe fanbase. Deze mensen zijn niet alleen fan van je podcast, maar ook een beetje van jou! Dat betekent dat ze makkelijker met je willen samenwerken of iets van je willen kopen. Dat zorgt voor meer klanten en dus bedrijfsgroei.

    Reden #13: uitverkochte zalen

    Je kunt je eigen podcast inzetten om sprekersklussen te krijgen of om je eigen zaal gevuld te krijgen. Want jouw fans luisteren niet alleen graag jouw podcast, maar willen je ook graag live ontmoeten. Je kunt dus je podcast gebruiken om ervoor te zorgen dat je zalen gevuld raken met jouw ‘fans’.

    Reden #14: laat jouw expertstatus zien in je podcast

    Expertstatus klinkt altijd als een beetje wollige taal, maar wat is het nu eigenlijk? Het betekent dat jouw publiek jou ziet én erkent als expert in jouw vakgebied. In een podcast deel je jouw kennis en expertise en daardoor zorgt je podcast ervoor dat je expert status (snel) verhoogd wordt. Waardoor je gevonden wordt door de media als expert.

    Reden #15: breed je kennis uit

    Je podcast zorgt er niet alleen voor dat je de kennis van jouw luisteraars vergroot, maar het zorgt er ook voor dat jij veel meer te weten komt over thema’s. Je verdiept je erin, interviewt anderen en deelt je kennis. Dat alles zorgt ervoor dat ook jouw kennis wordt vergroot.

    Reden #16: netwerkuitbreiding

    Anderen interviewen, is een perfecte manier om te connecten met nieuwe mensen. Soms zelfs personen die normaal gesproken een volle agenda hebben of verzoeken afhouden. Veel experts vinden het delen van hun kennis ontzettend leuk. Door te connecten, breid je je netwerk razendsnel uit. Daarnaast mag je ze ook nog eens het hemd van het lijf vragen!

    Reden #17: persoonlijke groei

    Podcasten daagt je op persoonlijk vlak soms flink uit. Kritiek van luisteraars, gasten die afzeggen of stelling stelling innemen over thema’s die je na aan het hart liggen. Kortom: er moeten keuzes worden gemaakt over een nieuwe richting. En dat maakt dat je groeit, of je nu wil of niet.

    Reden #18: branding – verstevig je merk

    Een podcast zorgt ervoor dat je je merk verstevigingt: branding. Doordat luisteraars in je podcast horen waar jij voor staat, waar je van ‘aan’ gaat en hoe je over bepaalde dingen denkt, besluiten ze eerder met je samen te werken of van je te kopen. Kortom, je kunt je merk heel goed versterken met een passende bedrijfspodcast. Een mooi voorbeeld hiervan is de podcast van Nike, die een podcast maken over holistische fitness. Het is wel duidelijk welke merkwaarde ze hiermee willen verstevigen. Of Tinder, met hun podcast over daten en alles wat daarmee te maken heeft. Ik wil ook een voorbeeld van een klant van mij delen, die er specifiek voor kiest om niet zelf een podcast te maken, maar zich door mij laat interviewen in haar eigen podcast. Op die manier straalt ze kwaliteit en professionaliteit uit, want dat is precies waar haar merk voor staat (kwaliteit en professionaliteit).

    Reden #19: podcasten zorgt voor verbinding

    Je podcast zorgt voor verbinding, no doubt about it! Je hoort persoonlijke verhalen van luisteraars, wat een bepaalde aflevering voor verandering bracht in het leven van de luisteraar in kwestie. Of er ontstaan zulke mooie gesprekken dat je door gasten wordt uitgenodigd voor een etentje of borrel achteraf. Deze verbinding zorgt dat je echt de impact van je podcast ervaart en dat is waarvoor heel veel podcastmakers en bedrijven podcasten: het verschil maken.

    Reden #20: een podcast maken is gewoon leuk!

    Laten we vooral deze reden niet vergeten: een podcast maken is leuk! Als ik andere podcastmakers spreek, wordt dit heel vaak als reden gegeven: omdat ze het zo leuk vinden. Om anderen te ontmoeten. Om hun luisteraars te inspireren. Om radio’tje te ‘spelen’. Om mooie content te maken. Hun visie te delen. Dat alles geeft ze vooral heel veel plezier en draagt bij aan het leven van je passie, missie en purpose.

    Podcast beginnen

    Waarom zou je juist nu een podcast starten?

    Podcasten in deze tijd met de coronamaatregelen; waarom juist nu, vraag je je misschien af. Ik zet drie redenen op een rijtje waarom juist nu je podcast starten heel slim is:

    Coronareden #1

    Als je veel op pad was naar opdrachtgevers of externe locaties, zit je nu thuis met een lege agenda. Mooie gelegenheid om je podcast juist nu te starten. Je hebt immers tijd over, besteed die tijd goed!

    Coronareden #2

    Jouw doelgroep zit op dit moment thuis en wacht met smart op jouw kennis en inspiratie. Verdiep je daarom nu in podcasten en wacht niet langer met je eigen podcast starten.

    Coronareden #3

    Moeilijk gasten te vinden voor je podcast? Niet nu. Al jouw favoriete veelgeboekte sprekers, artiesten en drukke branchegenoten zitten nu voornamelijk thuis vanwege de maatregelen en dus hebben ze genoeg ruimte om te babbelen met jou. Trek je stoute schoenen aan en vraag nu eindelijk die BN’er die je al zo lang wilt vragen, just do it!

    Coronareden #4

    Gelukkig maar dat er dertig jaar geleden geen coronacrisis was, want dan zat je nu mooi met de ‘gebakken podcastperen’, omdat internet nog niet bestond. Nog nooit was online opnemen zo makkelijk als nu.

    Coronareden #5

    Je kunt Corona als volgend excuus gebruiken om niet in actie te komen, maar je kunt het ook aangrijpen om de andere kant op te bewegen: just DO it! Zet je voicerecorder aan of koop juist een fancy microfoon, wacht niet langer, maar start met podcasten.

    Nu je al deze redenen op een rijtje hebt, is de tijd aangebroken om écht in actie te komen. Je bent ervan overtuigd dat jouw visie nu eindelijk gedeeld mag worden met de wereld. En je weet zeker dat jouw podcast aan jouw bedrijfsgroei gaat meehelpen.

    Maar HOE start je dan eindelijk die eigen podcast?

    Werk gestructureerd aan je eigen podcast in drie simpele stappen:

    Stap #1: bedenk en maak een podcastplan

    Maak een podcastplan waarin je je doelgroep omschrijft, maar ook de vorm die je in de podcast gaat gebruiken. Denk ook na over de frequentie waarin je gaat publiceren en de lengte van je afleveringen. Ik kan je ook zeker adviseren om voorbeelden van andere podcasts te bekijken/ beluisteren. Kopieer nooit, maar laat je inspireren voor je eigen podcast.

    Stap #2: creëer

    Zorg dat je alle technische shizzle op orde hebt: materiaal, software, maar ook RSS-feed etc. Bedenk welke platforms je wilt gebruiken en hoe je de interviews (als je gaat interviewen) gaat aanpakken.

    Stap #3: Promoot

    Een eigen podcast is leuk, maar je wilt natuurlijk ook luisteraars voor je podcast. Zorg daarom dat je de ‘most valuable podcast’ in je markt wordt en deel heel veel waarde. Zorg dat je weet wat je luisteraars willen horen door ze regelmatig te betrekken bij je afleveringen.

    Ik hoop natuurlijk dat deze blog jou het laatste duwtje in de rug geeft om nu eindelijk te starten met je podcast!

    20 redenen om te beginnen met een podcast

    Foto: Mirjam Hegger

    Kun je nog wel wat extra hulp gebruiken voor jouw podcast?

    Download dan nu helemaal gratis mijn nieuwe ‘Podcast Stappenplan‘ waarmee je stap voor stap ontdekt hoe je met alleen maar je eigen stem meer klanten krijgt en je concurrent voorbijraast.

    In dit stappenplan krijg je stap voor stap het gehele fundament van jouw eigen podcast compleet. Van titel tot doelgroep, van onderwerp tot intro, je krijgt een compleet template en voorbeelden.

    Download het ‘Podcast Stappenplan‘ nu helemaal gratis en start nu direct met jouw eigen podcast!

    Deze gastblog is geschreven door podcastexpert Mirjam Heggers. Ze weet als geen ander hoe jij podcasts kunt inzetten voor jouw bedrijf. Wil je meer weten over podcasten? Bekijk de website van Mirjam hier.

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Lees hier mijn privacybeleid
    beginnen met podcasten 3

    Mijn laatste blogs

    meta omschrijvingen optimaliseren

    Meta-omschrijving optimaliseren voor SEO: zo doe je het

    Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen...
    tips voor meer conversie

    5 tips voor meer conversie

    Conversie, volgens Wikipedia betekent het: de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel....
    inspiratie social media

    Inspiratie voor social media

    Je typt het nog maar eens in bij Google: ‘inspiratie voor social media’. Langzamerhand word je er wel een beetje moedeloos van. Je weet dat consistente zichtbaarheid op social media...
    Scroll to Top