Gastblog: ‘Onderwerpen voor je zakelijke blog, hoe bedenk je ze?’

Overzicht

    Wil je zakelijk bloggen dan is het belangrijk dat je met regelmaat een blog online zet. Maar hoe bedenk je nu telkens weer een goed onderwerp? Week in, week uit. Of maand in, maand uit, net waar je voor kiest. Het dilemma van het bedenken van blogonderwerpen is iets waar niet alleen jij, maar meer ondernemers tegenaan lopen.

    Ik wil je daar, onder andere met behulp van deze blog, mee helpen. Op mijn lifestyle blog plaats ik dagelijks een blog. En dat al jaar in, jaar uit. Dat is iets wat mij nog maar weinig moeite kost, alhoewel ook ik wel eens last heb van een writersblock. Echter heb ik altijd een lijstje met onderwerpen achter de hand waarover ik kan schrijven.

    De inspiratie die ik nu dag in, dag uit heb is er niet altijd geweest. Ook ik heb met mijn handen in het haar gezeten over onderwerpen. En bij de start van mijn bedrijf wist ik ook niet direct waarover ik nu kon schrijven.

    Maar, met behulp van een aantal tips kwam de inspiratie uiteindelijk bijna vanzelf. En deze tips deel ik graag met jou.

    Blogonderwerpen bedenken 

    Wanneer je start met bloggen voor je bedrijf zijn er een aantal dingen heel belangrijk. Als eerste moet je weten voor wie je de blogs schrijft en als tweede is het belangrijk om te weten waarom je ze schrijft. Wat is je doel van het bloggen?

    Voor wie schrijf je? 

    Je hebt voor je bedrijf waarschijnlijk al je ideale klant geformuleerd. Dus je weet aan wie je jouw producten of diensten wilt verkopen. Voor het schrijven van blogs is het goed om deze klant voor ogen te houden. Want weet je wie jouw ideale klant is, dan weet je ook wat hij of zij graag wilt. Waar zijn ze naar op zoek? Wat willen ze weten? Welke kennis ontbreekt bij hen?

    Door dit duidelijk te hebben kun je al wat onderwerpen daarbij verzinnen. Want wanneer je weet waar ze naar op zoek zijn, dan zijn dat de onderwerpen waar je over schrijft.

    Een voorbeeld:
    Je hebt een bedrijf waarbij je trainingen geeft aan ondernemers die Pinterest voor hun bedrijf willen inzetten. Jouw ideale klant wil graag Pinterest gebruiken maar heeft bijvoorbeeld geen idee hoe ze een Pin moeten maken. Jij kunt dan een blog schrijven met een stappenplan voor het maken van een Pin.

    Waarom schrijf je? 

    Heb je jouw ideale klant duidelijk dan kijk je naar het doel van het bloggen. Wat wil je ermee bereiken? Is het geven van inspiratie, het bereiken van een expertstatus? Of wil je misschien dat mensen jou beter leren kennen door middel van je blogs?

    Wanneer je dit duidelijk hebt dan kun je daar ook weer veel beter onderwerpen aan koppelen.

    Een voorbeeld:
    Je hebt een bedrijf waarbij je voornamelijk notitieboeken verkoopt. Jouw doel is om met jouw blogs mensen te inspireren wat ze met deze boekjes kunnen doen. Een onderwerp voor jou zou dan kunnen zijn “Vragen om in je dagboek te schrijven” of “ waar ik mijn notitieboekjes voor gebruik”.

    Waarover schrijf je? 

    Met je ideale klant en je doel in gedachten kun je aan de slag gaan met onderwerpen. Maar ja, daar blokkeer je dus. Want waar ga je nu echt over schrijven? Er zijn een aantal manieren om inspiratie op te doen.

    Gebruik je klantvragen

    Er zijn een aantal vragen die telkens weer voorbij komen. Dingen die klanten over je producten of diensten willen weten. Gebruik deze klantvragen dan ook als inspiratie voor een blog.

    Een voorbeeld:
    Verkoop je weekplanners en krijg je telkens weer de vraag hoe je die weekplanner kunt gebruiken? Maak dan een blog met een of meerdere voorbeelden.

    Neus ook gerust eens rond op de social media kanalen van collega’s uit dezelfde branche. Misschien zie je daar wel bepaalde vragen van mensen voorbij komen die je kunt gebruiken.

    Maak gebruik van Google

    Google is mijn beste vriend. En hij kan ook die van jou zijn. Ik doe namelijk ontzettend veel inspiratie op via Google. Typ maar eens een woord in wat met jouw bedrijf te maken heeft. Wat gebeurd er dan? Juist ja, er komt een lijst met suggesties te staan die te maken hebben met dat onderwerp. Dit zijn de zoektermen waar veel op gezocht wordt.

    Maak daar dus gebruik van!

    Een voorbeeld:
    Ik wilde voor mijn persoonlijke blog een artikel maken over uitjes. Als in, een dagje uit. Terwijl ik dit intypte in Google kwam er een lange lijst met suggesties waar ook “uitjes voor een baby” bij stond. Aangezien ik zelf een baby had besloot ik om daarover te schrijven. Dit artikel is jaren later nog steeds een van de best gelezen artikelen
    !

    Overigens komt er ook onderaan de zoekpagina van Google nog een lijst met suggesties.

    Maak een woordspin

    Heb je bepaalde producten of diensten waar de komende periode de focus op ligt? Schrijf deze dan in het midden van een blad op en schrijf er alle woorden omheen die ermee te maken hebben.

    Een voorbeeld:
    Je verkoopt onder andere social media planners en wilt daar de komende tijd meer de focus op leggen. Schrijf dit dan op en bedenk welke associaties je erbij krijgt. Bijvoorbeeld: papier, duurzaam, 100% vegan, planning, social media, content, schrijven, doelen, focus, enzovoort.

    Je kunt uit die woorden al direct een aantal blogonderwerpen halen. Bijvoorbeeld: ‘waarom ik koos voor een duurzame kalender’, ‘waarvan is de social media kalender gemaakt?” of ‘hoe gebruik je de social media kalender?’.

    Maak een lijst 

    Hopelijk heb je door mijn tips inspiratie opgedaan om blogonderwerpen te bedenken. Wat ik je als tip in ieder geval wil meegeven is het maken van een lijst.

    Houd eens in de zoveel tijd een brainstormsessie met jezelf of iemand anders en schrijf alles wat je bedenkt op. Sommige onderwerpen zullen aan bod komen, andere niet. Dat geeft ook niets. Het zorgt er in ieder geval voor dat je nooit verlegen zit om een onderwerp.

    Mocht je nou alsnog vastlopen op onderwerpen? Ik heb een gratis lijst gemaakt met 50 blogonderwerpen die je zou kunnen toepassen op je eigen bedrijf. Lukt het je dan nog niet kun je altijd een brainstormsessie bij me boeken.

    Deze gastblog is geschreven door Nicole Adelaars. 

    Over Nicole:

    Zij is blogexpert voor ondernemers. Naast het runnen van een eigen bedrijf heeft ze ook nog een persoonlijke blog waar ze dagelijks op blogt.

    Verder is ze getrouwd en moeder van twee kinderen. Met haar bedrijf http://www.nicoleadelaars.nl ontzorgt ze ondernemers wat betreft het bloggen. Zij schrijft teksten, houdt brainstormsessies en blogscans. En daarnaast kun je haar ook inhuren als blogcoach. Daarnaast houdt ze enorm van social media en nieuwsbrieven, dus ook daar is ze voor in te zetten. 

     

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Lees hier mijn privacybeleid
    Onderwerpen zakelijke blog

    Mijn laatste blogs

    meta omschrijvingen optimaliseren

    Meta-omschrijving optimaliseren voor SEO: zo doe je het

    Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen...
    tips voor meer conversie

    5 tips voor meer conversie

    Conversie, volgens Wikipedia betekent het: de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel....
    inspiratie social media

    Inspiratie voor social media

    Je typt het nog maar eens in bij Google: ‘inspiratie voor social media’. Langzamerhand word je er wel een beetje moedeloos van. Je weet dat consistente zichtbaarheid op social media...
    Scroll to Top