Waarom storytelling zo belangrijk is voor jouw bedrijf

Overzicht

    Ook al word je bijna doodgegooid met de term storytelling, het is toch wel fijn om te weten hoe het precies zit. Kort samengevat: door middel van storytelling pas je verhalen toe om een doel te bereiken én betrokkenheid te creëren met jouw doelgroep.

    Verhalen blijven eerder hangen dan cijfertjes en statistieken. Gebruik verhalen om te laten zien wat jouw bedrijf uniek maakt, waar jouw bedrijf vandaan komt en welke mensen en gebeurtenissen van invloed waren op jouw bedrijf.

    Wat is storytelling en hoe gebruik je het in jouw contentstrategie?

    Verhalen zijn een ideale manier om contact te maken, mensen te raken, te verleiden, zingeving of helderheid te bieden. Daarnaast bouw je een fanbase op of je vergroot jouw community. Verhalen raken ons, maken concreet, zijn gemakkelijk te delen en geven betekenis. Onderzoek heeft aangetoond dat content in de vorm van een verhaal beter overtuigt dan niet-verhalende content. Verhalen roepen meer empathie en emotie op. De ontvanger herkent zichzelf in de afzender. Kijk maar naar jezelf. We onthouden verhalen die je raken en daardoor vertel je makkelijker door. Dus een verhalende contentstrategie is een must om te gebruiken.

    Storytelling heeft een bijzondere werking en kan in veel situaties toegepast worden:

    • Marketing & communicatie (socialmediastrategie)
    • Presentatie
    • Dienst, product of een beleving
    • Sollicitatiegesprek
    • Film, theater of muziek

    Schrijf een verhaal waarin je klant centraal staat

    Ieder verhaal heeft een begin en dat is het moment waarop de klant beseft dat hij of zij een probleem, uitdaging of wens heeft. Ieder verhaal heeft ook een eind: het moment waarop je klant jouw product of dienst heeft afgenomen en naar tevredenheid gebruikt. Als je de volgende structuur aanhoudt doe je het goed:

    • De missie: de held van het verhaal (jouw persona) gaat een missie of uitdaging aan. Hij wordt namelijk geconfronteerd met uitdagingen, problemen of wensen waar hij iets mee wil of moet.
    • De metamorfose: jouw product of dienst helpt de held om zijn uitdaging te overwinnen. Jouw bedrijf is de wegwijzer die de oplossing mogelijk maakt.
    • De triomf: de held overwint de uitdagingen en keert terug naar de bekende wereld met nieuwe inzichten en mogelijkheden. Dit is het resultaat van de oplossing.

    Storyteller worden?

    Deze gastblog is geschreven door Liza Roskam. Met haar bedrijf Socializious ondersteunt ze andere ondernemers en bedrijven op het gebied van social media, storytellingvraagstukken en de juiste contentstrategie. Lisa helpt jou graag om een storyteller te worden, dus schroom niet om contact met haar op te nemen! Je vindt alle informatie op www.socializious.nl of volg haar op Instagram @socializious

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Lees hier mijn privacybeleid
    Liza-Roskam

    Mijn laatste blogs

    meta omschrijvingen optimaliseren

    Meta-omschrijving optimaliseren voor SEO: zo doe je het

    Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen...
    tips voor meer conversie

    5 tips voor meer conversie

    Conversie, volgens Wikipedia betekent het: de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel....
    inspiratie social media

    Inspiratie voor social media

    Je typt het nog maar eens in bij Google: ‘inspiratie voor social media’. Langzamerhand word je er wel een beetje moedeloos van. Je weet dat consistente zichtbaarheid op social media...
    Scroll to Top