Als tekstschrijver samenwerkingen aangaan? Zo doe je het

Overzicht

    Alles heb je volgens plan gedaan: je website is ein-de-lijk online, je bent eindeloos bezig om zichtbaar te zijn op sociale media en je houdt oproepjes en opdrachten in de gaten. Toch stromen de schrijfopdrachten nog niet echt binnen. Het lijkt maar alsof je blijft zaaien, maar het oogsten uitblijft… Wat doe je toch verkeerd, er was toch werk zat als tekstschrijver? In deze blog wil ik je een stapje vooruithelpen en uitleggen hoe ik zelf als tekstschrijver samenwerkingen aanga. Lees je mee?

    Waar blijven die klanten als tekstschrijver?

    Toen ik net begon als zelfstandig tekstschrijver kwam er veel op me af, heel veel zelfs. Naast alle praktische zaken die je moet regelen, heb je eigenlijk geen idee waar je moet beginnen. Want als niemand weet dat jij als tekstschrijver werkt, gaat niemand je vinden. Oftewel, je moet je gezicht laten zien als je klanten wilt aantrekken. Eén ding kan ik je alvast zeggen, klanten komen niet vanzelf. Tenminste, meestal niet als je net begint!

    Ik was overal, op ieder netwerkevenement, bij iedere online bijeenkomst en op sociale media. Want, ik wilde dat iedere potentiële klant mij leerde kennen. Niet alleen als Renate, maar vooral als tekstschrijver. Dus hoe erg het ook uit je comfort zone is: laat je gezicht zien. Ga netwerken en praat met mensen. Ja, ook op het schoolplein, in de supermarkt of desnoods online.

    Samenwerking tekstschrijver

    Ineens gaat het balletje rollen….

    Na een tijdje zag ik steeds vaker dezelfde gezichten als ik weer eens aanschoof bij een netwerkevenement, of als ik weer eens een kneitergoede post plaatste op sociale media. En dan ineens gaat het balletje rollen… Die ene man waar ik wel eens mee had gepraat, vroeg of ik een offerte wilde maken om webteksten te schrijven en die vrolijke vrouw die ik een keer sprak via Instagram, vroeg of ik voor haar wilde bloggen. Oh ja, en de sportschooleigenaar vroeg mij om advies, want zijn website werd niet goed gevonden in Google.

    En zo ging het nog even door. Voor ik het wist had ik binnen een half jaar een goedlopende business. Zoals ik al zei, ging dit niet vanzelf. Ik heb er keihard voor gewerkt. Dat kan jij ook!

    Als tekstschrijver samenwerkingen aangaan

    Maar wat misschien nog belangrijker is, is het aangaan van samenwerkingen met vakgenoten. Met mensen die jouw business een boost kunnen geven en jij die van hen. Samenwerkingen zijn voor jou als tekstschrijver zó belangrijk. Niet alleen om elkaar te helpen, maar ook om nieuwe opdrachten te vinden. Opdrachten die bij jou passen en waar je oprecht blij van wordt.

    Zo heb ik samenwerkingen opgebouwd met:

    • Webdesigners en webbouwers;
    • SEO-specialisten;
    • Fotografen;
    • Grafische vormgevers;
    • Coaches;
    • E-mailmarketingspecialisten;
    • Advertentiespecialisten;
    • Andere tekstschrijvers en copywriters;
    • (Online) marketeers.

    En eigenlijk kan ik nog wel even doorgaan. Want als jij een écht goede website wilt opleveren, heb je verschillende experts in jouw netwerk nodig. Hoe vaak ik de vraag niet heb gehad: “ken jij iemand die….”. Hoe handig is het dan als jij iemand kan doorverwijzen naar een expert waar jij graag mee samenwerkt?

    Want het is nou eenmaal zo dat jouw klant ook iemand nodig heeft die een nieuw logo kan maken, een website bouwt, professionele foto’s maakt of helpt om een goed marketingplan op te stellen. Het leuke is dat het andersom ook zo werkt, want die ene webdesigner laat jou misschien wel de teksten voor een nieuwe website schrijven. De fotograaf die een fotoshoot doet voor een website, kan jouw naam noemen als er nieuwe teksten nodig zijn.

    Cursus tekstschrijvers

    Samenwerken met andere tekstschrijvers

    Ik weet dat veel vakgenoten elkaar meer als concurrent zien dan als collega’s. Geloof mij, dat is echt niet nodig. Hoe mooi is het als je elkaars expertise kan versterken? De ene tekstschrijver is de andere niet, ik heb inmiddels veel mooie opdrachten doorgeschoven gekregen van andere tekstschrijvers. Ik ben zelf gespecialiseerd in het schrijven van SEO-webteksten en bloggen, dus als een vakgenoot een aanvraag krijgt waar hij/zij niet blij van wordt, schuiven ze het met liefde aan mij door. Zo doe ik dat andersom ook regelmatig. Win/win toch?

    Inmiddels leid ik andere tekstschrijvers, copywriters en schrijvende VA’s op, omdat ik heel blij word van het delen van mijn kennis. Alle ervaring die ik heb opgedaan tijdens de honderden webteksten en blogs die ik heb geschreven heb ik gebundeld in de Teksttoppers Academie. Maar daarnaast geef ik ook losse workshops en coach ik andere tekstschrijvers. Ik geloof er namelijk in dat er werk genoeg is voor iedereen, dus waarom zou ik mijn kennis niet delen?

    Ik weet namelijk dat jij dit niet zomaar leest. Misschien vind je het lastig om zichtbaar te zijn of heb je moeite om aan opdrachten te komen. Ik weet waar je doorheen gaat en met alle liefde help ik je een stap vooruit. Heb je vragen of wil je een keer sparren? Stuur me dan een berichtje.

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Lees hier mijn privacybeleid
    samenwerkingen tekstschrijver

    Mijn laatste blogs

    meta omschrijvingen optimaliseren

    Meta-omschrijving optimaliseren voor SEO: zo doe je het

    Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen...
    tips voor meer conversie

    5 tips voor meer conversie

    Conversie, volgens Wikipedia betekent het: de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel....
    inspiratie social media

    Inspiratie voor social media

    Je typt het nog maar eens in bij Google: ‘inspiratie voor social media’. Langzamerhand word je er wel een beetje moedeloos van. Je weet dat consistente zichtbaarheid op social media...
    Scroll to Top