Blog: Hoe schrijf ik een SEO-proof blog?

Overzicht

    Wil jij een goede SEO-proof blog leren schrijven? Blijf dan nog even hangen ;-). Als tekstschrijver is het voor mij van groot belang om websiteteksten, artikelen & blogs die ik schrijf, te voorzien van de juiste SEO optimalisatie op tekstgebied. Natuurlijk leer je dit niet in één blog, maar ik ga je wel proberen op weg te helpen! Lees je mee?

    Begin met de juiste zoekwoorden/zoektermen

    Oké, ik geef toe; dit is best een pittige tip en het bepalen van de juiste zoekwoorden of zoektermen vergt echt wel wat ervaring. Toch kun je zelf de juiste zoekwoorden voor jouw blog of artikel bepalen. Zo kun je bijvoorbeeld via Google Search Console uitzoeken welke zoekwoorden of zoektermen je het beste kunt gebruiken.

    Als voorbeeld, deze blog: ‘Hoe schrijf ik een SEO-proof blog?’. In dit geval is het woord ‘SEO’ het hoofdonderwerp. Het is dus raadzaam om een goed onderzoek te doen en na te gaan welke synoniemen ik zou kunnen gebruiken. Zorg dat je weet welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw tekst en verwerk ook de gevonden synoniemen op een subtiele manier in jouw blog.

    Hoe vaak moet jouw zoekwoord of zoekterm terugkomen in de blog?

    Om te zorgen dat jouw zoekwoorden of zoektermen ook echt wat doen voor de optimalisatie van jouw tekst, moet je in de gaten houden dat jouw zoekwoord regelmatig terugkomt in de tekst. Een simpele rekensom met het aantal woorden vormt een percentage. Dit noemen we: zoekwoorddichtheid. Mijn advies is om gemiddeld op 2% uit te komen per tekst. Een voorbeeld:

    200 woorden – 4x het zoekwoord in de tekst verwerken (=2%)

    400 woorden – 8x het zoekwoord in de tekst verwerken (=2%)

    Let wel op: gebruik je het zoekwoord of de zoekterm té vaak, dan kán Google dit ook weer storend vinden en dat wil je uiteraard voorkomen. Zorg dat je niet boven de 4% komt, want dan ‘straft’ de zoekmachine je wellicht door juist niet hoog te ranken!

    Maak gebruik van titels & subtitels

    Maak gebruik van titels & subtitels wanneer je blogs of website teksten schrijft. Oftewel H1 en H2. Probeer ook hier weer je zoekwoorden in te verwerken en zorg dat je in de eerste alinea telkens de woorden van jouw (sub)titel laat terugkomen. Verwerk je zoekwoorden dus zowel in de titel (H1) en subtitel (H2) als in de eerste alinea. Blijf daarbij altijd rekening houden met de leesbaarheid van je blog. Denk altijd aan je lezers.

    Hoe lang moet een SEO-proof tekst zijn?

    Ook dit is best een lastige vraag, maar wel belangrijk voor het SEO proof maken van jouw blog! Google zou zeggen: hoe langer, hoe beter, dus schrijven maar! Echter, je schrijft natuurlijk voor je doelgroep en je doelgroep moet wel met interesse jouw blog blijven lezen. Probeer hier dus een middenweg in te vinden. Ik probeer zelf altijd om minimaal 600 tot 800 woorden voor een blog te gebruiken, om even een voorbeeld te noemen. Dit is echter voor iedere soort tekst verschillend. Als het gaat om bloggen, lukt het je misschien wel om op 1000 woorden uit te komen, Google houdt ervan! Mijn advies is: kijk naar de soort tekst (een productomschrijving is lastig te maken met 1000 woorden) en blijf je focussen op de leesbaarheid van je tekst.

    Bepaal altijd de juiste doelgroep

    Om een goede SEO blog te schrijven, moet je uiteraard wel weten wie de mensen binnen jouw doelgroep zijn.

    • Waar richt jij je op?
    • Wat wil je overbrengen?

    Kruip in de huid van jouw doelgroep en bedenk: waar zoekt iemand uit die doelgroep op als ze gaan zoeken op Google? De juiste zoekwoorden gebruiken gaat je alleen lukken als je wéét voor wie je jouw blog aan het schrijven bent. Verdiep je daar dus altijd in voor je gaat beginnen aan die geweldige blog!

    Zorg dat de bezoeker blijft hangen op je website

    Hoe langer de bezoeker op jouw website is, hoe fijner Google het vindt. Zorg dat het leuk is om jouw blog te lezen en verwerk passende afbeeldingen in je blog. Wellicht vind je het wel leuk om een persoonlijk filmpje erbij te plaatsen? Maak het interessant en zorg ervoor dat de lezer zo lang mogelijk op jouw pagina blijft.

    Denk daarbij ook aan de optimalisatie van de afbeeldingen. Zorg dat de omschrijving van de afbeelding iets zegt over het onderwerp van jouw blog.. Als ik een foto bij deze blog plaats met alt-tekst: ‘wortel’ (oké, ik noem maar wat), sluit dat totaal niet aan bij het onderwerp van mijn artikel! Noem ik de alt-tekst van de bijbehorende foto ‘SEO proof blog’, dan kom ik al meer in de buurt!

    Zorg voor bereik!

    Hoe meer mensen jouw blogs lezen, hoe beter! Promoot jouw blogs dan ook door ze te delen op social media. Nog fijner is het als mensen jouw blogs gaan delen. Hoe meer online zichtbaarheid, hoe beter.

    Daarnaast is het delen van jouw blog belangrijk voor het creëren van content. Het heeft uiteindelijk allemaal met elkaar te maken en samen zorgt dit ook weer voor een beter SEO resultaat. Het zijn allemaal kleine stapjes die allemaal op hun eigen manier bijdragen aan een betere zichtbaarheid op internet.

    Is je blog klaar? Delen maar!

    Zoals ik al eerder schreef; deel je blog gerust op jouw social media kanalen.

    Hopelijk heb ik je met deze tips een beetje op weg kunnen helpen. Uiteraard zijn er nog meer belangrijke punten die bijdragen aan een goede online zichtbaarheid. Denk aan interne én externe links op je website, meta-tags & een SEO geoptimaliseerde URL.

    “Mijn belangrijkste tip is toch wel: blijf bij jezelf! Maak je blog persoonlijk en verwerk jouw visie erin. Blijf jezelf altijd focussen op je lezers en zorg dat de tekst fijn is om te lezen. Jouw tekst kan nog zo goed geoptimaliseerd en zoekmachinevriendelijk zien, als het niet leesbaar is, zullen de mensen direct weg klikken. Zonde, een gemiste kans!”

    Vind jij het toch nog lastig om de juiste SEO-proof blog te schrijven? Ik kan het me goed voorstellen! Schrijven is hetgeen wat ik als tekstschrijver het liefste doe en ik neem je uiteraard graag dit soort (tijdrovende) klussen uit handen. Naast het feit dat ik al mijn SEO trucjes uit de kast haal, vind ik persoonlijkheid heel belangrijk! Jouw passie & jouw visie, verwerk ik altijd in de blog die ik speciaal voor jouw bedrijf maak. Denk er eens over na… Wil je een keertje kennis maken? Wil je weten of wij ook die klik hebben? Stuur me gerust een berichtje of pak je telefoon en bel me! 

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Lees hier mijn privacybeleid
    tektschrijver den haag

    Mijn laatste blogs

    samenwerkingen tekstschrijver

    Als tekstschrijver samenwerkingen aangaan? Zo doe je het

    Alles heb je volgens plan gedaan: je website is ein-de-lijk online, je bent eindeloos bezig om zichtbaar te zijn op sociale media en je houdt oproepjes en opdrachten in de...
    meta omschrijvingen optimaliseren

    Meta-omschrijving optimaliseren voor SEO: zo doe je het

    Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen...
    tips voor meer conversie

    5 tips voor meer conversie

    Conversie, volgens Wikipedia betekent het: de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel....
    Scroll to Top