Het belang van goede teksten op je website

Overzicht

    Je opent Google en gaat op zoek naar een dienst of product. Vervolgens vind je een ontzettend mooie website met goede foto’s en prachtige kleuren. Alles lijkt één geheel en geeft een goede eerste indruk. Het ‘triggert’ je om op de website te blijven. Vervolgens begin je de tekst te lezen en je begrijpt er eigenlijk niets van! Wat doet diegene precies en wat kan dit bedrijf eigenlijk voor je betekenen? Of erger nog, er staan spelfouten in de tekst en de opbouw is zo onsamenhangend dat je toch maar afhaakt en verder gaat zoeken… Zonde! Dit is dus het moment dat je een potentiële klant verliest….

    Het belang van goede webteksten

    Investeren in een mooie website

    Als tekstschrijver kom ik het heel vaak tegen: prachtige websites, goede foto’s en mooie details. De website komt professioneel en persoonlijk over. Tot ik de tekst op de homepage ga lezen… Ik heb het vaker gezegd, maar ik vind het persoonlijk zó zonde dat een bedrijf wél investeert in een mooie website, maar vervolgens gaat bezuinigen op de teksten. Want, een paar teksten schrijven kun je toch zelf wel?

    Het belang van goede teksten op je website

    Een mooi design is heel belangrijk, het is de eerste indruk voor een bezoeker van een website. Maar, vergeet de tekst niet! In een paar inleidende zinnen moet duidelijk zijn wat jouw bedrijf of onderneming te bieden heeft. Daarnaast heb je als bezoeker toch geen zin om een lap tekst tekst zonder titels en alinea’s te lezen?

    “Wist je dat bezoekers binnen een paar seconden een website scannen en besluiten of ze verder lezen of afhaken?”

    Gebruik die paar seconden dus goed. Zorg dat er een korte inleiding staat of een zin/alinea die eruit springt. Deze eerste alinea is uitermate geschikt om herkenning te creëren en ‘pijnpunten’ te omschrijven, zodat je direct de aandacht pakt.

    Waarschijnlijk heb je als ondernemer een goed beeld van jouw doelgroep. Zorg er dan ook voor dat deze mensen verder willen lezen en nieuwsgierig zijn naar wat jouw website nog meer te bieden heeft. Hoe denk je dat dit geheel tot stand komt? Juist… door goede teksten op je website die ze aanspreken!

    Het belang van goede webteksten

    De meest gemaakte fouten in webteksten

    • Er staat te veel of juist te weinig tekst op de homepage;
    • Spelfouten;
    • Onjuist gebruik (of het ontbreken) van punten en komma’s;
    • Zinsopbouw is niet logisch en dus komt de boodschap niet duidelijk over;
    • Geen gebruik maken van een goede call-to-action;
    • Grote lappen tekst zonder alinea’s en koppen.

    Ik vind het woord ‘fouten’ persoonlijk niet positief klinken, maar toch zijn dit enkele dingen waar een bezoeker op afhaakt. Direct bij binnenkomst één grote lap tekst? Dat gaan ze niet lezen! Een grote tekst zonder punten, komma’s of een aantal spelfouten? Tevens een afknapper. Denk hier goed over na als je besluit om zelf webteksten te schrijven.

    Wat heeft een goede webtekst op de homepage nodig?

    Dit gedeelte is nogal specifiek en heeft ook vooral te maken wat het doel van je website is.

    • Informatie geven
    • Inspireren geven
    • Vermaken/entertainen

    In ieder geval moet elke webtekst op de homepage overbrengen wat de boodschap van jouw bedrijf is.

    • Een informatieve tekst moet direct duidelijk maken welke boodschap jouw bedrijf overbrengt. Zorg in een paar korte zinnen (of één pakkende zin) dat de lezer weet wat je aanbiedt.
    • Een inspirerende tekst zorgt voor herkenning bij de lezer. Je noemt precies de ‘knelpunten’ en de lezer voelt daar een connectie bij.
    • Een entertainende tekst zorgt dat de lezer geboeid is, het grappig vindt en nieuwsgierig is naar de rest van de tekst.

    Ben je bijvoorbeeld een coach of trainer en wil je vooral inspireren? Zorgen dat mensen met een probleem voor jouw hulp kiezen? Creëer herkenning, noem ‘pijnpunten’ en laat zien wie jij bent en waarom juist JIJ ze kan helpen.

    “Zorg dat je een duidelijke call-to-action laat zien. Bijvoorbeeld: bel mij/mail mij en maak het makkelijk voor de lezers om contact met je te krijgen”

    Het belang van goede webteksten

    Wanneer schakel je een tekstschrijver in?

    Uiteraard begrijp ik dat niet iedere ondernemer direct een budget heeft om een tekstschrijver in te schakelen. Toch kan deze investering écht de moeite waard zijn en je zomaar aan meer omzet helpen! Zie dit dan ook als een investering in de toekomst van je bedrijf.

    Een tekstschrijver met verstand van SEO is gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie. Hierdoor is je website niet alleen voorzien van goede teksten, maar ook nog eens goed vindbaar in Google. Daarnaast weet je zeker dat de teksten op je website foutloos zijn, een goede opbouw hebben en passen bij jouw bedrijf. Want dat is juist wat een goede tekstschrijver doet.

    Let goed op dat je een tekstschrijver kiest met de juiste expertise. In een eerdere blog leg ik uit hoe je een tekstschrijver kiest die bij jou past.

    Ben jij op zoek naar een tekstschrijver?

    Twijfel je of jouw website er goed voor staat? Goed dat je hier over nadenkt!

    In mijn Teksttoppers Academie leer ik ondernemers, zoals jij, hoe je zelf ijzersterke teksten schrijft, een zoekwoordenonderzoek doet én SEO toepast! Laat jij het toch liever over aan mij? Dat kan ook! Stuur me een e-mail of bel me gerust voor meer informatie.

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Lees hier mijn privacybeleid
    SEO-werkboek

    Mijn laatste blogs

    meta omschrijvingen optimaliseren

    Meta-omschrijving optimaliseren voor SEO: zo doe je het

    Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen...
    tips voor meer conversie

    5 tips voor meer conversie

    Conversie, volgens Wikipedia betekent het: de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel....
    inspiratie social media

    Inspiratie voor social media

    Je typt het nog maar eens in bij Google: ‘inspiratie voor social media’. Langzamerhand word je er wel een beetje moedeloos van. Je weet dat consistente zichtbaarheid op social media...
    Scroll to Top