Hoe zorg je dat SEO-teksten niet saai worden?

Overzicht

    “Je ziet het gelijk als een tekst SEO-geoptimaliseerd is”

    “SEO-teksten zijn saai”

    “De zoekwoorden slaan je om je oren als een tekst SEO-proof geschreven is”

    Zomaar wat voorbeelden van vooroordelen als het gaat om SEO-teksten. Oftewel: webteksten die voorzien zijn van zoekwoorden, met als doel: beter gevonden te worden in Google. Ik durf wel te zeggen dat SEO allesbehalve saai is!

    Pas geleden had ik een heel leuk kennismakingsgesprek met een ondernemer. Na een offerte voor nieuwe webteksten gestuurd te hebben vroeg ze me: “maar, worden de teksten op mijn website dan niet heel saai, als ze SEO-geoptimaliseerd zijn?” En deze vraag krijg ik vaker en ik begrijp de vraag zeker. Nog steeds hebben veel mensen een negatief beeld van SEO-teksten. Maar laat ik je hierbij vertellen dat het echt ‘not done’ is voor Google om een hele tekst vol te proppen met hetzelfde zoekwoord. Sterker nog, leesbaarheid moet ALTIJD voorop staan. SEO-specialist én webdesigner Sven Kersten van Spixels webdesign, voegde dit er nog aan toe: “Een webpagina heeft vaak één doel en dat is conversie in de breedste zin van het woord. Google herkent kwaliteit boven zoektermen kwantiteit. Het moet gewoon organisch kloppen”.

    Seo teksten niet saai

    Jouw website op de eerste pagina van Google

    Stel dat jouw website op de eerste pagina in Google verschijnt, maar de tekst is zo saai en leest niet fijn weg… Wat denk je dan dat er zal gebeuren? Juist, mensen gaan niet doorlezen, sterker nog, ze zullen je website verlaten. Je kan nog zoveel zoekwoorden in je tekst verwerken, omdat je denkt dat je dan hoger in Google zal verschijnen, maar dat zal ten koste van de leesbaarheid en kwaliteit van je tekst gaan. Jouw klanten willen concreet weten wat je biedt, hoe jij ze kan helpen en willen zich aangesproken voelen. Op die manier gaan mensen over tot actie, of dit nu het kopen van jouw product is, of het besluit om jouw dienst af te nemen.

    Google is heel slim en herkent de waarde van een tekst. Als je de tekst helemaal ‘volpropt’ met hetzelfde zoekwoord, zonder dat de tekst fijn om te lezen is, zal Google dit ontdekken. Ik kan je vertellen dat dit juist alleen maar negatieve gevolgen zal hebben voor je website.

    Seo teksten niet saai

    Hoe zorg je dat jouw SEO-teksten niet saai worden?

    Nu je weet dat een SEO-tekst niet saai hoeft te zijn, wil ik je een paar tips geven om te zorgen dat de teksten op je website leuk blijven. Ook al heb je de teksten geoptimaliseerd en heb je zoekwoorden toegevoegd!

    • Gebruik synoniemen: zoek synoniemen voor jouw belangrijkste zoekwoord of zoekterm. Oftewel, schrijf je boodschap tussendoor ook in andere woorden op. Zo voorkom je dat je tien keer hetzelfde zoekwoord tegenkomt.
    • Zorg voor alinea’s in je tekst: een tekst zonder alinea’s is niet fijn om te lezen. Mensen haken af als er één platte (en vaak lange) tekst op een webpagina of in een blog staat. Door gebruik te maken van alinea’s, maak je de tekst fijner om te lezen.
    • Plaats een opsomming in je tekst: als de tekst het toelaat, of als je meerder dingen wilt benoemen, plaats dan een opsomming (zoals deze!) tussen je tekst. Mensen scannen een tekst vaak en blijven vaak hangen bij een opsomming. Zorg dan ook dat je de belangrijke punten hier noemt.
    • Zorg voor een paar foto’s of afbeeldingen: teksten zijn fijner te lezen met onderbrekingen. Zorg voor een passende foto of afbeelding tussen de teksten.

    Seo teksten niet saai

    Zorg dat jouw website niet saai wordt

    Door gebruik te maken van bovengenoemde tips, zorg je dat jouw website niet saai wordt. SEO is niet langer saai en webteksten die geoptimaliseerd zijn, moeten fijn om te lezen zijn. Het is dé truc om te zorgen dat teksten zoektermen bevatten, zonder dat het te veel opvalt. Als je de teksten op je website afwisselt met alinea’s en foto’s, zorg je al voor een prettig te lezen tekst. Bedenk zelf maar eens: als je op een website of blog komt met één heeeeele lange tekst, zal je sneller afhaken dan een tekst die is opgedeeld in blokken, met wat goede afbeeldingen ertussen.

    Probeer altijd door de ogen van je klanten te kijken als je gaat schrijven. Wat willen ZIJ lezen? Wat hebben ZIJ nodig en welke woorden gebruiken ZIJ?

    Ben je benieuwd hoe jouw website ervoor staat? Stuur me dan even een mailtje en ik kijk vrijblijvend een keer met je mee. Je hoeft écht niet zelf te gaan ‘aanmodderen’ met het schrijven van teksten, ik help je graag!

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Ebook - Werkboek - Verticaal
    Lees hier mijn privacybeleid
    zichtbaarheid social media

    Mijn laatste blogs

    Wat is affiliatemarketing uitgelegd in een visual.

    Wat is affiliatemarketing en hoe werkt het

    Affiliatemarketing is een manier om (relatief makkelijk!) online geld te verdienen. Het wordt steeds populairder onder zowel beginnende als ervaren ondernemers. Zelf ben ik hier al een tijdje mee aan...
    Google Update Tekstschrijver

    Google update: waarom een tekstschrijver onmisbaar is

    Iedere keer als Google een update aankondigt, is de online wereld in rep in roer. Zo ook bij de helpful content update die Google aankondigde. Behalve de mensen die teksten...
    samenwerkingen tekstschrijver

    Als tekstschrijver samenwerkingen aangaan? Zo doe je het

    Alles heb je volgens plan gedaan: je website is ein-de-lijk online, je bent eindeloos bezig om zichtbaar te zijn op sociale media en je houdt oproepjes en opdrachten in de...
    Scroll naar boven