Linkruil op je website: is het verstandig?

Overzicht

    Regelmatig ontvang ik e-mails van bedrijven (of vage e-mailadressen), met de vraag of ik mee wil doen aan linkruil. Zij plaatsen de link van mijn website op die van hun en ik plaats een link van hun website op die van mij. Huh, we kennen elkaar nog niet eens! Ik weet niet wat jij doet en of het aansluit bij mij, dus waarom zou ik dat willen? In deze blog vertel ik je meer over linkruil, is het verstandig? Ik vertel waarom ik niet zomaar mee doe met deze ‘hype’.

    Wat is linkruil precies?

    Linkruil is niet heel ingewikkeld. Ik plaats een link van een andere website op die van mij en zij plaatsen een link naar mijn website op die van hun. Maar waarom doen veel bedrijven dit?

    Google vindt het fijn als je website ‘backlinks’ (dat betekent dat jouw website ook op andere websites genoemd wordt) heeft. Google kijkt als het waren naar de ‘reputatie’ van jouw website. Als veel andere websites jouw bedrijf noemen, dan is dat positief. Daarnaast vind Google het ook fijn als jij linkjes in je website verwerkt.

    Je kunt twee soorten linkjes in je website verwerken:

    1. Interne links: in de tekst verwijs je naar een andere pagina binnen jouw eigen website. Bijvoorbeeld: ik schrijf een blog over websiteteksten schrijven, maar daar heb ik ook een aparte aanbodpagina voor. Dan zou ik de woorden ‘websiteteksten schrijven’ kunnen laten linken naar die betreffende pagina. Zo kunnen mensen eenvoudig het woord aanklikken en naar die pagina gaan.
    2. Uitgaande links: in de tekst verwijs je naar een andere website. Stel, ik schrijf een blog over Google zoekwoorden. Dan zou ik dit woord kunnen linken naar de pagina van Google waar je een zoekwoordenonderzoek kunt doen. Dit is een uitgaande link, dus naar een andere website.

     

    Linkruilen verstandig

     

    Welke linkruil-constructies zijn er?

    Er zijn verschillende constructies om linkjes met elkaar te ruilen. Toch zit er een addertje onder het gras, want Google is slim!

    Linkruil van A naar B (AB): Bedrijf A heeft een pagina op zijn website met de naam: Linkruil. Op die pagina staan allemaal linkjes naar andere websites. Bedrijf A noemt Bedrijf B op die pagina en Bedrijf B doet andersom hetzelfde. Dit is niets meer dan letterlijk linkjes ruilen en als ze dit dan ook nog op hetzelfde tijdstip doen, is er een grote kans dat Google dit juist afstraft. Het voegt namelijk niets toe!

    Linkruil door elkaar te noemen: ik werk als tekstschrijver regelmatig samen met webdesigners en SEO specialisten. Als ik een blog schrijf of ergens vertel dat wij samenwerken en daar een link bij plaats, is het relevante informatie. Het voegt dan ook écht iets toe. Andersom kan de webdesigner mij weer noemen op zijn website. Dit kan gaan om samenwerken of kennis delen.

    Linkruil door middel van een gastblog: regelmatig schrijven ondernemers gastbloggen voor elkaar. Ik doe dit zelf ook wel eens, maar vooral omdat ik het leuk vind en omdat het gaat om relevante informatie. Ik schrijf een blog voor een andere ondernemer over bijvoorbeeld websiteteksten schrijven (want dat is mijn specialisme) en de andere ondernemer schrijft voor mijn website weer een blog over iets dat aansluit bij mijn aanbod.

    Conclusie, is linkruil verstandig?

    Of het verstandig is om aan linkruil te doen ligt aan veel dingen. Google geeft sneller ‘voorrang’ aan grotere en betrouwbare websites, dus het kan in jouw voordeel werken als jouw link op zo’n website vermeld wordt. Toch is het altijd goed om te denken aan de inhoud. Goede content is belangrijker dan overal maar jouw links laten plaatsen.

    Ik ben zelf voorstander van gastblogs, om meerdere redenen. Ik deel waardevolle informatie zodat mijn lezers en klanten er écht iets aan hebben. Bovendien is het leuk om samen te werken met ondernemers die dezelfde passie delen. Zo heb ik gastblogs geschreven voor andere tekstschrijvers, want allemaal doen we iets anders, maar het sluit wel aan bij mijn werkzaamheden.

    Ook zie ik de meerwaarde van het noemen van een bedrijf in mijn teksten, als dat van toepassing is. Je helpt mensen er namelijk mee. Als ze meer willen weten over hoe een webdesigner samenwerkt met een tekstschrijver, kunnen ze doorklikken naar de betreffende pagina van de webdesigner.

    Zelf maak ik altijd de afweging: voegt het iets toe? Lever ik er waarde mee, informeer ik mensen en vind ik het zelf leuk? Zo ja, leuk! Zo nee, dan doe ik het niet. Maar klakkeloos linkjes ruilen van A naar B, dat doe ik niet.

    Ik ben benieuwd hoe jij erover denkt, doe jij aan linkruilen? Zo ja, op welke manier?

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Lees hier mijn privacybeleid
    webteksten laten schrijven

    Mijn laatste blogs

    meta omschrijvingen optimaliseren

    Meta-omschrijving optimaliseren voor SEO: zo doe je het

    Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen...
    tips voor meer conversie

    5 tips voor meer conversie

    Conversie, volgens Wikipedia betekent het: de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel....
    inspiratie social media

    Inspiratie voor social media

    Je typt het nog maar eens in bij Google: ‘inspiratie voor social media’. Langzamerhand word je er wel een beetje moedeloos van. Je weet dat consistente zichtbaarheid op social media...
    Scroll to Top