5 blogvoorbeelden om meer uit je blog te halen

Overzicht

    Dat bloggen goed voor jouw bedrijf is, weet je misschien wel. Niet alleen is het dé manier om waarde te delen met jouw bezoekers, ook zorgt het ervoor dat je website beter vindbaar wordt in de zoekmachines. Toch blijft het consistent bloggen voor veel mensen ‘een dingetje’. De ene keer heb je nou eenmaal meer inspiratie dan de andere keer. Dan komen nog de bezwaren om de hoek kijken, want nog steeds denken veel ondernemers dat zij niks hebben om over te bloggen. In deze blog deel ik 5 blogvoorbeelden om meer uit je blog te halen. Ik ben van mening dat iedere branche wel iets heeft om over te bloggen!

    “Een blog past niet bij ons bedrijf”

    Als copywriter spreek ik dagelijks met ondernemers en bedrijven waar ik mee samenwerk. Nog steeds hoor ik opvattingen zoals: “bloggen past niet bij ons bedrijf” of “ik heb geen idee waar ik over moet bloggen”.

    Laat ik beginnen om te zeggen dat ik denk dat ieder bedrijf een blog kan hebben. Er is altijd wel iets waar je over kunt schrijven.

    Door regelmatig blogs te plaatsen:

    • Deel je nieuwe content op je website (Google houdt hiervan)
    • Deel je jouw kennis en verhoog je jouw ‘expertstatus’
    • Heb je gelijk weer inspiratie om content te delen op sociale media
    • Zorg je voor meer verkeer naar je website
    • Scoort jouw website hoger in Google

    In deze blog wil ik een paar voorbeelden delen.

    Blogvoorbeelden

    1.     Het stukadoorsbedrijf dat niet van schrijven houdt

    Jaren geleden schreef ik nieuwe ‘SEO-proof’ webteksten voor een stukadoorsbedrijf. Na afloop geef ik altijd een lijstje met tips mee, om te zorgen dat we het maximale uit de nieuwe webteksten gaan halen. Zo ook het punt ‘bloggen’.

    De eigenaar, type bouwvakker – lees: houdt niet van schrijven – ging gelijk in verweer. “Renate, je denkt toch niet dat ik blogs ga schrijven he? Laat mij maar nieuwe keukens en badkamers smeren!”.

    In dit geval had ik kunnen denken dat het zijn probleem was, toch wilde ik hem graag laten zien dat je met een stukadoorsbedrijf net zo goed blogs kan plaatsen. Ik voelde gelijk aan dat we naar iets moesten zoeken wat vooral gemakkelijk was, want het bloggen uitbesteden was geen optie.

    Wat deze stukadoor wél deed, was voor en na ieder project foto’s maken. Deze deelde hij op sociale media. Ping- dat zorgde voor een idee in mijn hoofd!

    “Wat als je die voor én na foto’s nou eens in een blogbericht plaatst, in plaats van direct op sociale media? Plaats een korte tekst erbij wat jullie hebben gedaan en laat vooral door die mooie foto’s zien wat jullie voor werk hebben verricht.” BAM- dat was het.

    Nu staat er standaard een paar keer per maand een nieuw blogbericht op de website, dit deelt hij vervolgens op sociale media én de website doet het nog steeds ontzettend goed in de zoekmachines!

    Ook als je geen schrijver bent, kun je wel een manier verzinnen hoe je een blog kunt maken die wél bij jou past!

    Blogvoorbeelden

    2.     Het advocatenkantoor dat discreet wil blijven

    Van stukadoor naar advocaat, bij mij kan het! De ene week schreef ik webteksten voor een stukadoor, de volgende week dronk ik koffie op een prachtig advocatenkantoor in Den Haag. Bloggen deed dit advocatenkantoor niet.

    Het is niet passend en bovendien willen we discreet blijven.

    Vervolgens hadden ze mij dan wel ingeschakeld om meer zichtbaar te zijn bij de particuliere doelgroep. “Laten we eens naar de mogelijkheden kijken”, zei ik.

    Na een middagje brainstormen hadden we een hele mooie én concrete lijst met blogonderwerpen gemaakt. Jawel; ook advocaten kunnen bloggen. Ik zou bijna willen zeggen; juist advocaten kunnen bloggen! Er zijn namelijk ontzettend veel onderwerpen die geschikt zijn om in een blog te gieten.

    Zo kwamen wij op het volgende:

    • Blogs over actuele nieuwsberichten, voorzien van een uitleg en mening van één van de advocaten
    • Blogs over casussen uitlichten, uiteraard geheel discreet.
    • 1x in de maand één van de advocaten uitlichten en voorstellen.
    • Gepubliceerde artikelen (en dat zijn er nogal wat) uitlichten in een blog.
    • Inspelen op actuele ontwikkelingen en daarover een blog publiceren.

    Zo hadden we een hele planning uitgewerkt, waar we maanden mee vooruit konden!

    Blogvoorbeelden

    3.     De speelgoedwinkel die geen inspiratie heeft

    “Ik zou werkelijk niet weten waar wij nou over moeten bloggen, ik bedoel, we verkopen speelgoed. That’s it”.

    Huh, dacht ik. Meent hij dit nou serieus? Ik zie gelijk ZO veel mogelijkheden om over te bloggen. Dus daar gingen we weer, samen aan ‘de tekentafel’.

    • Bloggen over speelgoedtrends: direct een mooi bruggetje naar hun eigen assortiment.
    • Nieuwe sets of het nieuwste computerspel uitlichten in een blog.
    • Medewerkers uitlichten (jawel, dit kan eigenlijk voor iedere branche!).
    • Schrijven over dingen die voorkomen in de winkel. Bijvoorbeeld dat jongetje die een half jaar gespaard heeft om dat ene spelletje te kopen. Ik schrijf er zo een mooi verhaal over!
    • De feestdagen zijn HOT in speelgoedland, juist dan is het goed om in te spelen op aanbiedingen, trends etc. Perfecte input voor blogs.

    Inmiddels heb ik tientallen blogs voor deze winkel geschreven, die heel goed ontvangen worden op sociale media én goed scoren in Google. En dat terwijl ze zelf dachten dat er ‘niets’ te schrijven is over een speelgoedwinkel.

    Blogvoorbeelden

    4.     De coach die bang is om te veel waarde weg te geven in haar blogs

    Ik wil niet bloggen, want ik ben bang dat ik te veel waarde weggeef in mijn blogs.”

    Een goedlopend bedrijf, veel volgers op sociale media maar ze wilde next level door meer mensen te bereiken. Toch kwamen de klanten alleen via sociale media binnen en niet via Google. Dus, werk aan de winkel – website dus – voor deze coach. Toen ik zei dat het een goed idee is om ook te gaan bloggen, zei ze dat ze bang was dat ze te veel waarde zou weggeven. Dit hoor ik vaker. Toch is het juist zo dat bloggen klanten oplevert, in plaats van kost.

    Door consistent te bloggen en dit te promoten, laat je zien welke expertise je in huis hebt. Juist door te bloggen kun je mensen aan je binden of overhalen om klant te worden. Kijk maar eens op een platform als Frankwatching, waar je een database vol waardevolle en informatieve blogs vindt. Duizenden mensen komen dagelijks ‘even langs’ om de nieuwste artikelen te lezen. Dit zorgt juist voor vertrouwen, in plaats van wantrouwen!

    Uiteindelijk zijn we blogs gaan maken over relevante onderwerpen, waarin ze haar visie kon delen. Niet alleen heeft ze nu meer bereik via de zoekmachines, ook ontvangt ze heel veel positieve reacties op haar blogs. Dat verhoogt ook nog eens de interactie op sociale media.

    Blogvoorbeelden

    5.     De reisorganisatie die bang was dat concurrenten hun ideeën gingen stelen

    Wij bloggen niet, want we willen niet dat onze concurrenten al die goede ideeën gaan stelen.

    De reisbranche heeft, in mijn ogen, heel veel potentie om geweldige blogs te delen. Denk aan:

    • Reisinspiratie delen
    • Reizen uitlichten
    • Schrijven over landen
    • Hotspots delen
    • Omschrijven hoe bepaalde stedentrips eruitzien

    En zo kan ik nog een heel rijtje opnoemen. Toch deed deze reisorganisatie dit niet, uit angst om gekopieerd te worden door concurrenten. Zonde toch?

    Uiteindelijk heb ik ze ervan kunnen overtuigen dat ze juist meer klanten aantrekken door al die mooie reizen en verhalen uit te lichten!

    Als er concurrenten zijn die jouw bedrijf willen nadoen, zullen ze toch nooit jouw persoonlijkheid en expertise hebben! Wees dus nooit bang om iets niet te doen, omdat anderen jouw ideeën kunnen overnemen.

    Concrete blogtips om direct toe te passen

    Zoals je ziet, is er voor iedere branche wel ‘iets’ waar je over kunt schrijven. En wil je echt niet bloggen? Besteed het dan uit aan iemand die dit wél graag doet of deel jouw content in de vorm van een podcast of vlog. Dat kan natuurlijk ook!

    Als afsluiter wil ik nog een paar concrete blogtips delen, die direct toe te passen zijn:

    • Start met een zoekwoordenonderzoek – ik doe altijd eerst een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Niet alleen om inspiratie op te doen, maar ook om te zien waar mijn klanten naar zoeken op internet.
    • Maak een blogplanning – als je wilt dat jouw blogs gaan werken voor je website, is het belangrijk om consistent te zijn. Bepaald hoe vaak je wilt bloggen en houd je daar ook aan. Is dat één keer per week of één keer per maand?
    • Bepaal een lijst met onderwerpen – maak alvast een lijst met onderwerpen, zodat je nooit om inspiratie verlegen zit. Dit kun je heel goed doen met behulp van het zoekwoordenonderzoek.
    • Zorg voor een geweldige titel – je kunt maar één keer een eerste indruk maken; zorg er dan ook voor dat je een geweldige titel gebruikt die aanspoort om door te lezen.
    • Schrijf altijd voor je lezers – hoe belangrijk SEO ook is, uiteindelijk schrijf je altijd voor je lezers. Zorg dan ook dat jouw blogs ‘leuk zijn om te lezen’.
    • Schrijf actief – kunnen, worden, zullen; het zijn niet de meest vlotte woorden zeg maar. Voorkom dat jouw hele blog vol staat met deze niet-actieve woorden.
    • Gebruik (tussen)titels en alinea’s: niets is zo irritant als een hele lange tekst zonder alinea’s. Grote kans dat jouw bezoeker weer verdwenen is als ze zo’n onoverzichtelijke blog aantreffen. Verdeel jouw blogs in verschillende alinea’s en voorzie ze van een pakkende titel.

    Heb jij altijd inspiratie om te bloggen of vind je dit ook vaak lastig? In mijn Teksttoppers Academie leer ik je al mijn tips en tricks, zodat jij ook moeiteloos én SEO-proof leert bloggen!

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Lees hier mijn privacybeleid
    Contact Renate Knoester

    Mijn laatste blogs

    meta omschrijvingen optimaliseren

    Meta-omschrijving optimaliseren voor SEO: zo doe je het

    Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen...
    tips voor meer conversie

    5 tips voor meer conversie

    Conversie, volgens Wikipedia betekent het: de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel....
    inspiratie social media

    Inspiratie voor social media

    Je typt het nog maar eens in bij Google: ‘inspiratie voor social media’. Langzamerhand word je er wel een beetje moedeloos van. Je weet dat consistente zichtbaarheid op social media...
    Scroll to Top