7 tips om goede blogs te schrijven

Overzicht

    Als een blok zie je op tegen het schrijven van een nieuwe blog. Stiekem weet je wel dat het belangrijk is om regelmatig te bloggen voor je bedrijf. Toch zijn er veel redenen te bedenken om dit – vaak tijdrovende – klusje uit te stellen. Ik wil je laten zien dat het écht niet heel lastig hoeft te zijn om nieuwe content voor je blogs te bedenken! Bloggen is namelijk niet alleen heel goed voor de vindbaarheid van je website (SEO), maar ook heel interessant voor jouw potentiële klanten.

    Tip 1: bedenk hoe vaak je een blog wil schrijven

    Random blogs schrijven werkt vaak niet. Natuurlijk moet je het ijzer smeden als het heet is, oftewel, als je inspiratie hebt, maar dit betekent niet dat je de blogs dan gelijk moet plaatsen op je website. Om een goede stok achter de deur te hebben is het goed om voor jezelf te bedenken hoe vaak je een blog wil schrijven én publiceren. Wil je dit bijvoorbeeld iedere week doen of is één keer per maand voor jou voldoende?

    Tip: als je wilt dat jouw blogs gaan werken voor je website is het raadzaam om een vaste frequentie aan te houden. Dus bijvoorbeeld iedere maandag een nieuwe blog publiceren of iedere maand op een vaste dag. Zo ziet Google ook dat jouw website regelmatig nieuwe content bevat.

    Tips om goede blogs te schrijven

    Tip 2: plan tijd in om je blogs te schrijven

    Nu je hebt bepaald hoe vaak je een blog gaat schrijven, is het ook goed om hier tijd voor in te plannen. Zomaar even tussendoor schrijven werkt vaak niet en kost je onnodig veel tijd. Daarom is het goed om tijd in te plannen om áán je bedrijf te werken. Ik plan zelf altijd een ochtend in de week in om een blog en content voor sociale media te schrijven.

    Misschien denk je nu: “ja maar Renate, dan heb ik misschien helemaal geen inspiratie!” Maar uit ervaring weet ik dat het vaak gaat stromen én helpt om een blogplanning te hebben. Als je eenmaal een lijstje met blogtitels hebt, gaat het vaak vanzelf!

    Tip 3: begin met een zoekwoordenonderzoek

    Om die blogplanning te maken, moet je natuurlijk weten wáár je dan over gaat bloggen. Door een uitgebreid zoekwoordenonderzoek te doen, krijg je veel inzichten.

    Denk aan:

    • Waar zoekt jouw ideale klant naar in Google?
    • Welke zoekwoorden en zoektermen hebben een hoog zoekvolume?
    • Je ontdekt welke woorden en zinnen vaak gebruikt worden.
    • Inzichten en nieuwe ideeën voor je blogs!

    Een zoekwoordenonderzoek is voor mij altijd de basis van een goede blogplanning. Zo ga je namelijk niet ‘out of the blue’ bloggen, maar met een gerichte strategie. Je weet namelijk waar jouw klanten naar zoeken en welke zoekwoorden je het best kunt gebruiken.

    Tip 4: maak een blogplanning

    Als je een goed zoekwoordenonderzoek hebt, is het ‘appeltje-eitje’ om een blogplanning te maken. Maar hoe pak je dit nu aan?

    • Maak een document aan in Excel
    • Bepaal de frequentie en maak kolommen (blogtitel/ wanneer schrijven/ wanneer publiceren)
    • Kijk in je zoekwoordenonderzoek welke woorden/zinnen goed scoren en bedenk waar je over kunt bloggen
    • Probeer ook te kijken naar jouw klanten, waar hebben ze veel vragen over? Welke dingen hoor je vaak terug? Neem die onderwerpen ook op in je blogplanning.

    Een zoekwoordenonderzoek is dus superhandig om gerichter én makkelijker te bloggen! Daarbij is het heel goed voor de vindbaarheid (SEO) van je website!

    Tip 5: begin om een indeling te maken

    Als je eenmaal weet waar je jouw blog over gaat schrijven is het handig om te beginnen met het indelen van je blog. Kijk welke subtitels je kan toevoegen om je blog op te bouwen, dat maakt het schrijven makkelijker.

    Tip: doe vooral wat voor jou werkt! Ik ben zelf niet heel erg van de vaste templates, bij mij stroomt het vooral door te gaan schrijven. Gaandeweg ontstaat er een blog. Vind jij het juist wel fijn om alvast (sub)titels aan te maken, doe dit dan als leidraad om je blog op te bouwen.

    Tips om goede blogs te schrijven

    Tip 6: maak je blog leuk om te lezen

    Een blog met alleen maar tekst is vaak niet zo interessant om te lezen. Maak jouw blog leuk om te lezen en doorheen te scrollen door:

    • Bijpassende foto’s en afbeeldingen toe te voegen
    • Video’s toe te voegen, indien van toepassing
    • Gebruik te maken van opsommingen en samenvattingen (mensen scannen graag)

    Tip: als je foto’s of afbeeldingen van internet gebruikt, let dan altijd op dat je rechtenvrije foto’s gebruikt of betaalt voor de foto’s die je wil gebruiken.

    Tip 7: sluit je blog altijd af met een samenvatting en call-to-action

    Ga ervanuit dat mensen niet je hele blog aandachtig lezen, tenminste niet iedereen doet dit. Wat mensen vaak wél doen is scrollen naar de onderkant van een blog. Zorg er daarom voor dat je jouw blog eindigt met een samenvatting én goede call-to-action.

    Samenvatting om goede blogs te schrijven

    Yes, daar is ‘ie; mijn eigen samenvatting om goede blogs te schrijven.

    • Bedenk hoe vaak je een blog wilt schrijven
    • Plan tijd in om daadwerkelijk te schrijven, tijd aan je bedrijf besteden is belangrijk!
    • Begin met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek
    • Maak vervolgens een blogplanning
    • Begin met een goede indeling en bedenk alvast subtitels
    • Zorg dat je blog leuk is om te lezen
    • Sluit altijd af met een samenvatting én call-to-action

    Wil jij leren hoe je beter én makkelijk kunt schrijven en hoe je nu zelf zo’n uitgebreid zoekwoordenonderzoek doet? Ik laat het allemaal stap voor stap zien in mijn Teksttoppers Academie!

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Ebook - Werkboek - Verticaal
    Lees hier mijn privacybeleid
    Copywriter Den Haag

    Mijn laatste blogs

    Wat is affiliatemarketing uitgelegd in een visual.

    Wat is affiliatemarketing en hoe werkt het

    Affiliatemarketing is een manier om (relatief makkelijk!) online geld te verdienen. Het wordt steeds populairder onder zowel beginnende als ervaren ondernemers. Zelf ben ik hier al een tijdje mee aan...
    Google Update Tekstschrijver

    Google update: waarom een tekstschrijver onmisbaar is

    Iedere keer als Google een update aankondigt, is de online wereld in rep in roer. Zo ook bij de helpful content update die Google aankondigde. Behalve de mensen die teksten...
    samenwerkingen tekstschrijver

    Als tekstschrijver samenwerkingen aangaan? Zo doe je het

    Alles heb je volgens plan gedaan: je website is ein-de-lijk online, je bent eindeloos bezig om zichtbaar te zijn op sociale media en je houdt oproepjes en opdrachten in de...
    Scroll naar boven