Hoe schrijf je als coach de juiste webtekst?

Overzicht

    Het valt niet mee om als coach op te vallen op internet, er zijn namelijk honderden, misschien wel duizenden anderen die hetzelfde werk doen. Toch is iedere coach uniek! Iedereen heeft een eigen werkwijze, expertise en kennis. Juist met jouw expertise kun je zorgen dat je onderscheidende websiteteksten op je website plaatst.

    Weet als coach wie jouw doelgroep is

    Het klinkt misschien heel logisch, maar om te beginnen met de juiste websitetekst moet je als coach weten wie jouw doelgroep is.

    Daarbij is het belangrijk om een paar vragen te kunnen beantwoorden:

    • Welk probleem heeft jouw doelgroep?
    • Wat is hun grootste ‘pijn’?
    • Wat gaat er gebeuren als ze daar niets aan doen?
    • Welke zoekvraag toetsen zij in Google in?

    Blijf tijdens het schrijven voor je website altijd kijken door de ogen van jouw ideale klant. Probeer om écht even in de huid van jouw klant te kruipen en voorkom dat je website een opsomming is over jezelf. Dat is namelijk niet waar je jouw klant mee gaat helpen.

    Daarom is het goed om te beginnen met een observatie van je ideale klant en vervolgens de pijnpunten op te noemen. Je wilt natuurlijk dat de aandacht van de lezer direct wordt gewekt! Daarnaast is het goed om te weten waar jouw klanten naar zoeken in Google. Misschien zoeken ze wel op hele andere zoektermen dan je in eerste instantie denkt. Het is goed om van te voren een grondig zoekwoordenonderzoek te (laten) doen, zodat je de juiste woorden in je teksten verwerkt.

     

    Webteksten coach

    Waarom moet jouw klant juist voor jou kiezen?

    Als je eenmaal weet welk probleem jouw ideale klant heeft, wil je natuurlijk zorgen dat jij vertrouwen uitstraalt en laat zien dat je hem of haar begrijpt. Voor iemand die de hulp van een coach gaat inschakelen, is dat heel belangrijk.

    Door herkenning te creëren zit je al op de goede weg. Ga daar dieper op in door een stukje van jouw verhaal te delen, zodat je duidelijk maakt dat je écht weet waar je het over hebt. Laat op je homepage zien dat je de oplossing voor het probleem hebt.

    Probeer de teksten op je website persoonlijk te houden, toon begrip en laat zien dat jij de tools in handen hebt om je ideale klant te kunnen helpen.

    Blijf de concurrentie voor door origineel te zijn

    Er zijn heel veel coaches, maar toch ben jij uniek! Jij hebt je eigen ervaringen, je eigen werkwijze en dat mag je laten zien! Om de concurrentie voor te zijn, moet je daarom blijven observeren waar jouw klanten behoefte aan hebben.

    Stel dat al jouw concurrenten heel fanatiek bloggen, dan kun jij iets kiezen waar je mee opvalt. Dit kun je doen door video’s op te nemen, een e-book te delen of een webinar te starten.

    Kijk waar jouw doelgroep aanwezig is en ga de connectie aan. Zo heb ik zelf veel volgers op mijn Instagram kanaal en op zakelijk netwerk LinkedIn. Ik ben daar ook bewust de connectie aangegaan met andere ondernemers waar ik iets mee heb. Zo kun jij ook op je eigen manier onderzoeken wat voor jou werkt. Misschien is het voor jou wel heel verstandig om offline te netwerken door naar netwerkevenementen te gaan. Zorg dat je weet waar jouw klanten zich bevinden.

    Tips om op te vallen als coach

    Om op te vallen als coach is het dus belangrijk om:

    • goede teksten op je website te hebben;
    • gebruik te maken van de juiste zoekwoorden;
    • te weten wie jouw doelgroep is;
    • herkenning te creëren bij je ideale klant;
    • te weten waar jouw ideale klant zich bevindt en daar een connectie mee maken;
    • jezelf te laten zien, zowel online als offline;
    • origineel te zijn om je concurrenten voor te zijn.

    Als coach wil je goede teksten op je website

    Inmiddels heb ik voor veel verschillende coaches webteksten mogen schrijven en daarom weet ik uit ervaring waar veel coaches tegenaan lopen. Iedere keer vind ik het weer een uitdaging om iemands persoonlijkheid in combinatie met een unieke expertise om te zetten in goede webteksten.

    Daarnaast is het voor een coach belangrijk om op te vallen en dit kun je doen door de juiste zoekwoorden te gebruiken en te weten welke zoekvolumes populair zijn. Van die kennis moet je gebruik maken!

    Vind je het als coach toch lastig om zelf aan de slag te gaan of wil goed voorbereid gaan schrijven en een zoekwoordenonderzoek laten doen? Neem gerust contact met me op, dan kijk ik even met je mee.

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Lees hier mijn privacybeleid
    zichtbaarheid social media

    Mijn laatste blogs

    meta omschrijvingen optimaliseren

    Meta-omschrijving optimaliseren voor SEO: zo doe je het

    Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen...
    tips voor meer conversie

    5 tips voor meer conversie

    Conversie, volgens Wikipedia betekent het: de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel....
    inspiratie social media

    Inspiratie voor social media

    Je typt het nog maar eens in bij Google: ‘inspiratie voor social media’. Langzamerhand word je er wel een beetje moedeloos van. Je weet dat consistente zichtbaarheid op social media...
    Scroll to Top