Online of offline netwerken?

Overzicht

    Online netwerken; een relatief makkelijke vorm van netwerken. Vanaf je laptop iedere dag (of een paar keer per week) een bericht plaatsen op je social media kanalen. Je reageert actief op de reacties van je volgers en je zorgt zelf ook dat je regelmatig bij andere posts een inhoudelijke reactie of ‘like’ geeft. Je kunt er bijna niet meer omheen, want online marketing is belangrijk! Je wordt bijna overvallen door alle contentkalenders en social media planners. Want ja, het is belangrijk om online zichtbaar te zijn, toch? Het lijkt soms wel of we een belangrijk deel van het netwerken vergeten zijn, namelijk het offline netwerken! 

    Online netwerken

    LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter, zomaar een greep uit alle social media kanalen waar de meeste online netwerkactiviteiten plaatsvinden. Ik geef toe, een groot deel van mijn marketingactiviteiten vinden ook online plaats. Ik plaats foto’s en inhoudelijke posts op Facebook, ik zorg voor persoonlijke video’s in mijn Instagram stories én ik deel regelmatig updates en artikelen op LinkedIn. Een paar keer per maand schrijf ik trouwens ook nog een blog. Zo bouw ik volgers op, krijg positieve reacties en het zorgt voor naamsbekendheid. En ja, ik heb er zeker ook werk uit gehaald.

    Online of offline netwerken

    De kracht van social media

    Omdat een groot deel van mijn netwerkactiviteiten online plaatsvinden, probeer ik de ondernemers waar ik mee samenwerk dan ook te overtuigen van de kracht van social media! Ik adviseer altijd om te starten met bloggen voor jouw bedrijf, want het heeft zoveel voordelen;

    • Laat in je blogs zien welke expertise jij in huis hebt;
    • Deel jouw kennis om te laten zien wat jou onderscheidt van alle anderen uit hetzelfde vakgebied;
    • Het is dé uitgelezen kans om mensen te laten zien waar jouw bedrijf voor staat;
    • Je hebt de kans om de juiste doelgroep aan te spreken. Door te bloggen zorg je dat de juiste mensen ‘feeling’ krijgen met jouw product of aanbod;
    • Bloggen creëert meer naamsbekendheid;
    • Daarnaast vergroot het de vindbaarheid van jouw website in Google, zeker als je de juiste zoekwoorden in je blog laat terugkomen!

    Hoe fijn is het als mensen jouw product of jouw bedrijf kiezen, omdat jij ervoor gezorgd hebt dat ze een goed gevoel bij jou krijgen? Het is de kracht van social media!

    Offline netwerken

    ‘Vroeger’ was er nog geen social media, verstuurden bedrijven nog geen digitale nieuwsbrief en schreven ze zeker geen zakelijke blog. Nee, toen werd er nog ‘face-to-face’ aan netwerken gedaan! Soms lijken we dat even vergeten te zijn.

    Hoewel ik een groot voorstander ben van online marketing, online netwerken en de kracht van social media, blijf ik daarnaast ook altijd verkondigen dat we het offline netwerken niet moeten vergeten. Kruip eens achter je scherm vandaan, denk na over een goed verhaal over jou en jouw bedrijf en trek de stoute schoenen aan!

    Schuif eens aan bij een netwerkmeeting. Door het hele land zijn er verschillende netwerkbijeenkomsten of borrels voor ondernemers. In mijn ogen krijg je geen betere ‘feeling’ met jouw potentiële klant door met elkaar persoonlijk in gesprek te gaan. De passie die jij voor jouw product of bedrijf voelt, breng je het beste over door die fonkeling in je ogen te laten zien aan degene met wie je praat! Ga met elkaar in gesprek en bespreek elkaars knelpunten of deel ervaringen. Offline netwerken is zeker zo effectief én zeker zo belangrijk als online netwerken.

    Online of offline netwerken

    Online netwerktips

    • Zorg dat jouw social media pagina’s actief blijven. Plaats meerdere keren per week content en maak het interessant voor jouw doelgroep om juist JOU te volgen
    • Reageer altijd op reacties onder je berichten, er is geen betere manier om met mensen uit jouw doelgroep in contact te komen
    • Blijf zelf ook actief door mensen uit jouw doelgroep te volgen en reageer zelf ook op hun berichten of stuur ze eens spontaan een leuk privébericht
    • Schrijf blogs en gebruik onderwerpen die jouw doelgroep aanspreken
    • Stuur een nieuwsbrief rond en vraag om feedback of een reactie

    Offline netwerktips

    • Zoek netwerkbijeenkomsten en borrels in jouw regio op en ga gewoon eens langs
    • Zorg dat je jezelf blijft en zorg dat je een goed verhaal vertelt. Leg uit wat je doet en waar jij mensen mee kunt helpen
    • Trek de stoute schoenen aan, spreek mensen aan en toon oprechte interesse in hun verhaal
    • Oordeel nooit over iemand die wellicht totaal niet jouw ideale klant is, je weet nooit wie diegene kent! Sta dus open om met alle aanwezige mensen een praatje te maken
    • Neem genoeg visitekaartjes mee ????

    Online of offline netwerken

    Online netwerken en offline netwerken; combineer ze!

    Het lijkt me duidelijk dat ik een groot voorstander ben van netwerken, of het nou online of offline is. Want zeg nou zelf, hoe leuk is het om met gelijkgestemden te praten, te sparren over jouw product of over jouw bedrijf?

    Ik steek zelf veel tijd om mijn bedrijf te laten zien op social media, al gebruik ik daar handige planners voor zodat ik niet dagelijks uren bezig ben met online netwerken. Daarnaast ben ik bewust tijd vrij gaan plannen om netwerkbijeenkomsten, trainingen of borrels te bezoeken. Ja, ik vind het fijn om persoonlijk contact te krijgen met andere ondernemers. Zeker voor mijn werkzaamheden als tekstschrijver is persoonlijk contact heel belangrijk!

    Wil je meer weten over online marketing, online netwerken of wil je een keer offline kennis maken? Heel leuk! Stuur me gerust een berichtje of bel me vrijblijvend eens op, dan ben ik benieuwd naar de visie & passie van jouw bedrijf!

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Ebook - Werkboek - Verticaal
    Lees hier mijn privacybeleid
    samenwerkingen tekstschrijver

    Mijn laatste blogs

    Google Update Tekstschrijver

    Google update: waarom een tekstschrijver onmisbaar is

    Iedere keer als Google een update aankondigt, is de online wereld in rep in roer. Zo ook bij de helpful content update die Google aankondigde. Behalve de mensen die teksten...
    samenwerkingen tekstschrijver

    Als tekstschrijver samenwerkingen aangaan? Zo doe je het

    Alles heb je volgens plan gedaan: je website is ein-de-lijk online, je bent eindeloos bezig om zichtbaar te zijn op sociale media en je houdt oproepjes en opdrachten in de...
    meta omschrijvingen optimaliseren

    Meta-omschrijving optimaliseren voor SEO: zo doe je het

    Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen...
    Scroll naar boven