Google Ads vs organische vindbaarheid

Overzicht

    Als je iets opzoekt in Google, waar klik jij dan eerder op: op de bovenste geadverteerde websites of de ‘gewone’ pagina’s die daarna komen?

    De bovenste zoekresultaten zijn in de meeste gevallen betaalde advertenties, oftewel bedrijven die betalen om bovenaan te staan in Google. Maar klikken mensen daar wel op? Of scrollen ze automatisch verder naar beneden om de volgende websites te bekijken? In deze blog ga ik je uitleggen wat organische vindbaarheid is en wat het verschil is met Google ads.

    Hoe kom je bovenaan in Google?

    Als bedrijf wil je natuurlijk dat jouw doelgroep je kan vinden. De meest voor de hand liggende keuze om dit te bereiken gaat meestal via de website van een bedrijf.

    Maar ja, wat als jouw website onvindbaar is in Google?

    Dan kun je twee dingen doen:

    1. Je website optimaliseren en verbeteren, zodat je op organische wijze beter gaat scoren in Google.
    2. Betalen door advertenties in Google Ads te laten draaien.

    Wat is Google Ads precies?

    Google Ads geeft je de mogelijkheid om te adverteren in Google, dit doe je door middel van zoektermen. De advertenties worden in Google bij de zoekresultaten getoond, deze zie je helemaal bovenaan staan. Dit kan een goede manier zijn om jouw doelgroep te bereiken. Het nadeel is dat je hier wél voor moet betalen, in tegenstelling tot organisch bereik in Google.

    Veel bedrijven kiezen ervoor om standaard een advertentiecampagne te laten draaien in Google. Doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent, zodat je deze optie optimaal benut. Het is namelijk raadzaam om te blijven meten en monitoren of jouw advertenties ook echt iets opleveren.

    Organisch of google ads

    Voorbeeld beginscherm Google Ads, bron: Google

    Klikken mensen wel op betaalde advertenties?

    Oké, je hebt besloten om een betaalde advertentie in te zetten. Maar klikken mensen wel op betaalde advertenties?

    Automatisch klik ik zelf meestal de ‘gewone’ websites aan, die bovenaan komen en niet de gesponsorde websites (te herkennen aan “advertentie” ervoor). Op de één of andere manier doen heel veel mensen dat dus. Ik wil je iets meer vertellen over organisch bereik in Google tegenover geadverteerde websites.

    Organisch bereik in Google

    Organisch bereik heeft te maken met SEO: hoe beter jouw website geoptimaliseerd is, hoe beter je gevonden gaat worden. Websites die goed scoren, zie je dus op de eerste pagina in de zoekmachines, zoals in Google. Er zijn heel veel SEO-trucjes die je kunt toepassen om bovenaan in de zoekmachines te komen, maar dan ben je er nog niet!

    Als de teksten vol staan met opgesomde zoekwoorden, haken veel mensen af. De kunst is dus om dit te bereiken met authentieke teksten. Teksten die passen bij jouw bedrijf. En geloof mij: dat kan.

    Organisch of google ads

    Adverteren in Google

    Adverteren in Google kan zeker werken, maar ik heb vaak genoeg gezien dat betaalde ads (advertenties) niet per se voor meer omzet zorgen. Want kijk maar eens naar jezelf: vaak klik je niet op de bovenste (geadverteerde) websites, maar scrol je toch iets meer naar beneden. Misschien heeft dat met vertrouwen te maken?

    Adverteren in Google is best prijzig, tenminste, als je het goed wilt doen. Daarnaast is dit alleen raadzaam als je dit met de juiste kennis doet (of laat doen), zodat je de juiste doelgroepen target. Het is dus wel verstandig om je goed in te lezen voor je begint met adverteren.

    Ook jouw website kan beter gevonden worden

    Zoals je hebt gelezen kun je op twee manieren bovenaan in Google verschijnen:

    • Organische vindbaarheid
    • Betaalde advertenties via Google Ads

    Het is dus niet altijd nodig om te investeren in dure advertenties in Google. Door te beginnen met het optimaliseren van je webteksten en website, zet je de eerste stap naar een beter vindbare website. In de Teksttoppers Academie laat ik je stap voor stap zien hoe je dit doet!

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Lees hier mijn privacybeleid
    Google

    Mijn laatste blogs

    meta omschrijvingen optimaliseren

    Meta-omschrijving optimaliseren voor SEO: zo doe je het

    Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen...
    tips voor meer conversie

    5 tips voor meer conversie

    Conversie, volgens Wikipedia betekent het: de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel....
    inspiratie social media

    Inspiratie voor social media

    Je typt het nog maar eens in bij Google: ‘inspiratie voor social media’. Langzamerhand word je er wel een beetje moedeloos van. Je weet dat consistente zichtbaarheid op social media...
    Scroll to Top