Waarom een zoekwoordenonderzoek noodzakelijk is

Overzicht

    Vol trots heb je jouw website laten maken of misschien wel zelf in elkaar geknutseld. De teksten schrijf je ook wel even zelf, want hoe moeilijk kan het zijn, toch? Vervolgens gebeurt er eigenlijk niets… Geen aanvragen, extra opdrachten, niets. Als je in Google zoekt, komen jouw webpagina’s ergens op pagina 10 naar boven. Zonde! Toch is dit in veel gevallen wel de realiteit voor veel bedrijven. Een website is niet langer meer een visitekaartje, maar kan ingezet worden als marketingtool, tenminste wel als je SEO toepast. In deze blog leg ik uit waarom een zoekwoordenonderzoek noodzakelijk is voor jouw website.

    Een zoekwoordenonderzoek is de basis van een goede webtekst

    Heel simpel; een website die goed scoort in Google is er één die is opgebouwd volgens een bepaalde strategie. Zo kijk ik niet alleen naar zoekwoorden, maar ook naar:

    • De opbouw van een tekst;
    • De indeling;
    • Het gebruik van titels;
    • En natuurlijk een goede lay-out.

    Het is dan ook een feit dat een uitgebreid zoekwoordenonderzoek de basis is van een goede webtekst. Als jij namelijk weet waar jouw klanten naar zoeken, welke woorden ze gebruiken en wat ze intoetsen in Google: kan je die kennis gebruiken. Wat zeg ik? Dan MOET je die kennis gebruiken als je het mij vraagt.

    Zoekwoordenonderzoek noodzakelijk

    Optimaliseer je website per pagina 

    Als je een zoekopdracht invoert in Google, verschijnt er al snel een rij met zoekresultaten. Al die zoekresultaten leiden je naar een bepaalde pagina op een website. Zodra je die pagina aanklikt, kom je niet op de homepagina van de betreffende website, maar op de webpagina zelf.

    Daarom is het zo belangrijk om SEO-optimalisatie per pagina door te voeren. Dit doe je dus door de juiste zoekwoorden te gebruiken.

    Let op: ook hierbij is het van belang dat je dit op de juiste manier doet, door de zoekwoorden op bepaalde plekken terug te laten komen. Hierbij is het ook van belang om niet door te slaan met het gebruik van zoekwoorden. Niets is zo hinderlijk als “keyword-stuffing” (herhaaldelijk opsommen van hetzelfde zoekwoord).

    Houd rekening met de zoekintentie

    Bij het doen van een zoekwoordenonderzoek is het heel belangrijk om rekening te houden met de zoekintentie. Hiermee bedoel ik met welke intentie iemand een zoekopdracht intoetst in de zoekmachines.

    Bijvoorbeeld: iemand die “schilder gezocht” intoetst in Google kan op zoek zijn naar een kunstschilder, maar ook naar een schilder om de voordeur te laten verven. Daarom is het zo belangrijk om een gedegen onderzoek te doen, zodat je rekening kunt houden met deze verschillen. Dit doe ik door verschillende programma’s te gebruiken en ook door de concurrenten te analyseren.

    Vervolgens selecteer ik per pagina de best scorende en passende zoekwoorden.

    Teksttoppers academie

    Zoekwoordenonderzoek uitvoeren is echt de basis van SEO

    Iedere webtekst of blog die ik schrijf begin ik met een uitgebreid Zoekwoordenonderzoek, dit is echt de basis van SEO. Zo selecteer ik per pagina de juiste zoekwoorden en daar baseer ik vervolgens de teksten op. Ik laat de zoekwoorden op de juiste manier en op de juiste plekken terugkomen. En niet zonder resultaat! Want als jij als ondernemer vervolgens serieus aan de slag gaat met mijn tips, is de kans heel groot dat jouw pagina’s ook eindelijk op die eerste pagina in Google staan te stralen! Dit kun je ook zelf leren.

    Wist je dat dit precies is wat ik je leer in de Teksttoppers Academie? In de academie leer je stap voor stap hoe je een zoekwoordenonderzoek doet, hoe je goede webteksten schrijft, hoe je SEO toepast én goede blogs maakt. Nieuwsgierig geworden? Lees hier meer over de academie en stuur me gerust een bericht als je vragen hebt.

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Lees hier mijn privacybeleid
    zoekwoordenonderzoek noodzakelijk

    Mijn laatste blogs

    meta omschrijvingen optimaliseren

    Meta-omschrijving optimaliseren voor SEO: zo doe je het

    Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen...
    tips voor meer conversie

    5 tips voor meer conversie

    Conversie, volgens Wikipedia betekent het: de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel....
    inspiratie social media

    Inspiratie voor social media

    Je typt het nog maar eens in bij Google: ‘inspiratie voor social media’. Langzamerhand word je er wel een beetje moedeloos van. Je weet dat consistente zichtbaarheid op social media...
    Scroll to Top