Wat is keyword stuffing?

Overzicht

    “Ben jij op zoek naar een schilder in Den Haag? Dan ben je bij ons aan het goede adres, want deze schilder uit Den Haag is in te huren voor alle schilderwerkzaamheden in de omgeving van Den Haag! Wij hebben al tientallen panden en woningen in Den Haag geschilderd. Dus, woon je in Den Haag en zoek je een schilder? Zoek dan niet verder!”

    Volgens mij kent iedereen ze wel; die websites waarbij je misschien wel vijftig keer dezelfde zoekterm voorbij ziet komen. In mijn ogen is dit heel irritant en vooral onnodig. Daarbij ben ik van mening dat je potentiële klanten juist afschrikt door continu hetzelfde woord te herhalen. Dit noemen we ‘keyword stuffing’, oftewel ‘noem je zoekterm vooral zo vaak mogelijk’!

    Keyword stuffing als oude SEO-techniek

    Het herhaaldelijk noemen van dezelfde zoekterm (of zoekwoorden) noem je ook wel ‘keyword stuffing’. Eigenlijk is dit een oude SEO-techniek. Websites scoorden hoog door continu de zoekterm te herhalen in de webteksten. Als voorbeeld kun je de tekst aan het begin van de blog lezen. Je kunt je misschien voorstellen dat dit goed scoorde in Google, omdat de zoekterm ‘schilder Den Haag’ veelvuldig voorkomt. Als lezer zou ik de website direct wegklikken, in mijn ogen komt dit niet professioneel over. Toch zijn er heel wat bedrijven of ‘SEO-specialisten’ die deze techniek veelvuldig gebruiken om hoger in de zoekmachines te belanden.

    Tegenwoordig is Google (en de andere zoekmachines ook) erg alert op dit soort praktijken. Google geeft aan dat het veelvuldig gebruiken van zoekwoorden, telefoonnummers of cijfers nadelige gevolgen kan hebben voor jouw website. Ze noemen de volgende voorbeelden:

    • Lijsten telefoonnummers zonder relevante toegevoegde waarde.
    • Blokken tekst met steden en provincies waar de website gevonden moet worden.
    • Het zo vaak herhalen van dezelfde woorden of woordgroepen, dat het onnatuurlijk klinkt.

    Google geeft dan ook zelf een voorbeeld:

    We verkopen op maat gemaakte humidors voor sigaren. Onze op maat gemaakte humidors voor sigaren zijn handgemaakt. Als u graag een op maat gemaakte humidor voor sigaren wilt kopen, neemt u contact op met onze specialisten op het gebied van op maat gemaakte humidors voor sigaren.

    Schrijf altijd voor de lezers

    Misschien heb je wel gemerkt dat je geen natuurlijke teksten creëert door keyword stuffing. Teksten voelen geforceerd en eigenlijk sla je daarmee de plank mis. De kans is namelijk groter dat een potentiele klant de website weer verlaat, in plaats van door te lezen.

    Dit geeft eigenlijk gelijk aan hoe belangrijk waardevolle content is. Ik zeg wel vaker dat je maar één keer een eerste indruk kunt maken.

    • Een bezoeker komt op jouw website via Google
    • Binnen een paar seconden scant hij/zij of de tekst de moeite waard is

    Dan kan de bezoeker twee dingen doen.

    1. Hij/zij klikt de website weg.
    2. Hij/zij leest door of klikt door naar een andere pagina binnen jouw website.

    Natuurlijk wil je altijd de tweede optie bereiken. Daarom is het zó belangrijk om altijd te schrijven voor de lezers en niet voor de zoekmachines. Dit is eigenlijk precies wat Google ook aangeeft. Waardevolle inhoud is niet alleen belangrijk voor jouw lezers, maar ook voor zoekmachines. In de kwaliteitsrichtlijnen van Google geven ze dan ook aan waarde te hechten aan goede content. Je kunt er dus van uitgaan dat keyword stuffing wordt afgestraft zodra Google dit opmerkt.

    Wat is keyword stuffing

    Is keyword stuffing nog steeds terug te vinden in Google?

    Ondanks de kwaliteitsrichtlijnen van Google, zijn er nog steeds veel bedrijven die denken te scoren door middel van keyword stuffing. Ondanks dat ik veel SEO-webteksten schrijf, zul je mij hier niet op betrappen. Waardevolle content, goede webteksten en een fijne balans tussen zoektermen is in mijn ogen essentieel. Als copywriter gaan mijn haren rechtop staan als ik weer eens een webtekst ontdek die volgepropt is met dezelfde zoekwoorden. Helaas hebben veel mensen door deze ‘SEO-teksten’ een vooroordeel over SEO. Het zou ‘saai’ zijn of niet leesbaar, toch hoeft dat helemaal niet zo te zijn!

    Frankwatching publiceerde onlangs een artikel over ‘oude’ SEO-technieken, hieruit blijkt dat er toch nog best wat websites zijn die hoog scoren door keyword stuffing. Desondanks zou ik dit zeker niet aanraden, omdat het nadelige gevolgen voor je website heeft zodra Google dit ontdekt.

    Wat kan je dan wel doen?

    • Schrijf altijd voor je lezers, kruip in de huid van jouw ‘ideale klant’.
    • Zorg dat je een uitgebreid zoekwoordenonderzoek doet (of laat doen), zodat je inzicht hebt in de zoekvolumes.
    • Gebruik synoniemen en vermijd dat je continu dezelfde zoekterm gebruikt.
    • Lees je teksten na afloop hardop voor en luister of de teksten oprecht en natuurlijk overkomen.

    Vind je het lastig om een wervende tekst te schrijven die wél goed scoort in Google? Besef dan dat je dit heel goed kunt uitbesteden. Ik heb vaak na één gesprek al genoeg informatie om de juiste teksten voor jouw website te schrijven. Daarnaast ben ik gespecialiseerd in zoekwoordenonderzoeken, ik weet inmiddels precies hoe ik de juiste zoektermen kan ontdekken, uiteraard zonder keyword stuffing te gebruiken! Stuur me een e-mail als je hier meer over wilt weten.

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Lees hier mijn privacybeleid
    seo-teksten schrijven

    Mijn laatste blogs

    meta omschrijvingen optimaliseren

    Meta-omschrijving optimaliseren voor SEO: zo doe je het

    Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen...
    tips voor meer conversie

    5 tips voor meer conversie

    Conversie, volgens Wikipedia betekent het: de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel....
    inspiratie social media

    Inspiratie voor social media

    Je typt het nog maar eens in bij Google: ‘inspiratie voor social media’. Langzamerhand word je er wel een beetje moedeloos van. Je weet dat consistente zichtbaarheid op social media...
    Scroll to Top