Wat is het verschil tussen een tekstschrijver, copywriter en blogger?

Overzicht

    “Vandaag hebben we een tekstschrijver te gast. Welkom Renate, wil je vertellen wat je precies doet en waar jij andere ondernemers mee kan helpen?” 

    Onlangs was ik te gast bij een netwerkbijeenkomst en werd mij gevraagd om mijzelf voor te stellen.

    Natuurlijk wilde ik dat. Ik vertelde dat ik werk als zelfstandig tekstschrijver. Dat ik woon en werk in Den Haag. En waar ik andere ondernemers mee help? Met het schrijven & redigeren van teksten. Websiteteksten, zakelijke blogs, nieuwsbrieven en artikelen; eigenlijk alle soorten tekst waar ze mijn hulp voor kunnen gebruiken.

    Tijdens een gesprek vroeg iemand vervolgens; “Renate, ben je dan tekstschrijver, copywriter of blogger? Wat is eigenlijk het verschil?”

    Verschil tussen copywriter, tekstschrijver of blogger

    Wat doet een tekstschrijver?

    Een tekstschrijver ‘doet’ eigenlijk van alles op het gebied van schrijven. Punt.

    Zo eenvoudig is het natuurlijk niet 😉. Want je ‘bent’ natuurlijk niet zomaar tekstschrijver. Het is een lange weg van educatie, jezelf specialiseren, bijscholen en vooral; veel schrijfervaring op doen. Door voor veel verschillende bedrijven te schrijven, doe je de beste ervaring op.

     

     “Tekstschrijven is niet alleen maar “leuk kunnen schrijven”

    Eigenlijk kun je een tekstschrijver het beste omschrijven als iemand die je kunt inzetten voor het schrijven van alle soorten teksten, voor verschillende doeleinden (commercieel, informatief, juridische documenten etc). Daarnaast zijn er veel tekstschrijvers die reeds geschreven teksten controleren op spel- en opbouwfouten. Dit noemen we het redigeren van teksten.

    Wat doet een copywriter?

    Een copywriter schrijft meestal wervende teksten, met als doel een product of dienst promoten of verkopen. De meeste copywriters die in dienst van een bedrijf werken, schrijven mee aan reclameteksten en slogans. Ook hier is de doelgroep heel breed: van reclamecampagnes voor een auto tot brochures voor een restaurant.

    Daarnaast kan een copywriter ingezet worden voor redactiewerk, zoals het interviewen van mensen, uitwerken van de teksten en het redigeren van reeds bestaande teksten. Deze taken voeren veel tekstschrijvers ook uit.

    Verschil tekstschrijver copywriter

    Wat doet een blogger?

    Een blogger schrijft over dingen die hij/zij mee maakt. Zo zijn er lifestylebloggers, kledingbloggers, moederbloggers en ga zo maar door. Veel bloggers bouwen een netwerk van volgers op en vaak worden zij benaderd om producten te promoten in hun blog. Door producten te testen, een review te schrijven en promotie te maken in een blog, werken veel bedrijven graag samen met bloggers. Sommige bloggers verdienen daadwerkelijk geld met het schrijven van blogs en reviews of ze krijgen een gratis product in ruil voor een artikel.

    Heb jij een leuke schrijfstijl en heb je veel inspiratie om te schrijven? Dan is bloggen wellicht wel iets voor jou. In principe kan iedereen dus starten als blogger.

    Overeenkomsten tekstschrijver en copywriter

    Zoals je ziet zijn er heel wat overeenkomsten tussen een tekstschrijver en een copywriter. Beiden kunnen zich bezig houden met redactiewerk zoals schrijven, interviewen en redigeren. Het is maar net welke naam je het beestje geeft 😉.

    Net zoals in veel beroepsgroepen, is het hier ook maar net welke eisen het bedrijf stelt aan de functie en wat voor naamlabel je aan de functie verbindt. Zo zijn er ook veel soorten administratief medewerkers en ook hier zijn de taken heel divers.

    Verschil tekstschrijver copywriter

    Welke eigenschappen moet een tekstschrijver of copywriter hebben?

    Creatief, zelfstandig en precies; eigenschappen die onmisbaar zijn als je tekstschrijver of copywriter bent.

    Daarnaast is het heel belangrijk om foutloos te schrijven, goedlopende zinnen te creëren en van iemands woorden een goede tekst kunnen maken. Een tekstschrijver moet goed met deadlines en werkdruk kunnen omgaan, want die deadlines zijn er! Verder vind ik persoonlijkheid heel belangrijk, het gevoel met een tekstschrijver of copywriter die voor jou aan de slag gaat, moet altijd goed zijn!

    Niet alleen maar ‘leuk schrijven’

    Naast ‘leuk schrijven’ komt er veel meer kijken bij het werken als copywriter of tekstschrijver. Zo doe ik altijd een zoekwoordenonderzoek als ik gevraagd word om een blog of websiteteksten te schrijven, zodat het betreffende bedrijf beter gevonden wordt in Google. Die zoekwoorden verwerk ik op de juiste manier in de tekst. Daarnaast zorg ik dat deze ‘achter de schermen’ op de juiste manier ingevoerd worden (ingewikkelde SEO materie waar ik eerder een blog over schreef 😉).

    Als tekstschrijver schrijf ik alle soorten teksten, voor veel verschillende branches. De ene keer schrijf ik de websiteteksten voor een juridische klant, de andere keer bedenk en schrijf ik wervende social media teksten voor een bedrijf dat zich bezig houdt met paarden. Daarnaast schrijf ik zakelijke blogs voor ondernemers. De afwisseling maakt het voor mij persoonlijk het leukste. Het contact met veel verschillende mensen en het vertrouwen om hun ideeën om te zetten in woorden; ik blijf het zelf het mooiste vak vinden!

    Een tekstschrijver of copywriter inschakelen?

    Twijfel je om een tekstschrijver of copywriter in te schakelen? Bedenk wat het jouw investering oplevert… Door te investeren in goede teksten, bereik je de juiste mensen in de juiste doelgroep. Een goede tekstschrijver of copywriter kan je helpen met de juiste zoekwoorden en zorgen voor teksten die jouw (potentiële) klanten aanspreken! Of het nu gaat om een brochure, flyer, websitetekst, zakelijke blog of artikel; kies een tekstschrijver die past bij jouw visie.

    Ben jij zelf tekstschrijver, blogger of copywriter of zou je dit naar een next level willen tillen? Daar kan ik je bij helpen! Neem eens een kijkje bij mijn Teksttoppers Academie.

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Lees hier mijn privacybeleid
    tekstschrijver klanten komen

    Mijn laatste blogs

    meta omschrijvingen optimaliseren

    Meta-omschrijving optimaliseren voor SEO: zo doe je het

    Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen...
    tips voor meer conversie

    5 tips voor meer conversie

    Conversie, volgens Wikipedia betekent het: de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel....
    inspiratie social media

    Inspiratie voor social media

    Je typt het nog maar eens in bij Google: ‘inspiratie voor social media’. Langzamerhand word je er wel een beetje moedeloos van. Je weet dat consistente zichtbaarheid op social media...
    Scroll to Top