Hoe kies je de juiste tekstschrijver?

Overzicht

    “Meer dan 20 jaar ervaring als tekstschrijver zei ze, maar ik ben zo teleurgesteld in de teksten! Saai, oudbollig en het past gewoon niet bij mij en mijn bedrijf!”

    Vorige maand had ik een kennismakingsgesprek met een hele leuke ondernemer. Ze had een tekstschrijver benaderd, die ze had gevonden via Google. De betreffende tekstschrijver had meer dan 20 jaar ervaring en haar website zag er keurig uit. Dat moest toch wel goed zijn?

    Inderdaad, de tekstschrijver had keurige en foutloze websiteteksten opgeleverd. Toen de teksten eenmaal online stonden, kwam het bij de opdrachtgever binnen… Ze voelde helemaal niets, terwijl ze de teksten aan het lezen was. “Het past gewoon niet bij mij en mijn bedrijf!”

    “Het past gewoon niet bij mij en mij bedrijf”

    Als tekstschrijver hoor ik het vaker, het moet gewoon goed voelen! Wanneer je als ondernemer besluit om een tekstschrijver in te huren om teksten voor jouw bedrijf te schrijven, is er één ding het aller- allerbelangrijkste: het moet goed voelen! Ik zal zeker nooit van mijzelf zeggen dat ik ‘de beste’ ben of ‘de meeste ervaring heb’. Ik heb namelijk liever dat een bedrijf of ondernemer mij kiest omdat het klikt, omdat ze het gevoel hebben dat ik degene ben die hun boodschap mag overbrengen. Daarom wil ik in deze blog 10 tips meegeven, zodat je de juiste tekstschrijver gaat vinden.

    1.     Vertrouw op je gevoel

    De eerste ingeving is vaak de juiste! Wellicht kom je via Google op de website van die ene tekstschrijver of volg je diegene al via Instagram of Facebook? Met een beetje mazzel, ken je iemand uit je omgeving. Mijn belangrijkste tip is: vertrouw op je gevoel! Een tekstschrijver is iemand waar je regelmatig contact mee hebt, het moet echt goed voelen. Hoe meer de tekstschrijver weet, hoe beter de teksten zullen aansluiten bij jou en jouw onderneming. Voel je geen klik of spreken de teksten die je ziet je totaal niet aan? Kijk dan gerust verder.

    2.     Welke teksten heb je nodig van de tekstschrijver?

    Bedenk van tevoren welke teksten je nodig hebt. Iedere tekstschrijver heeft zijn eigen expertise. De ene is heel commercieel ingesteld, terwijl de ander zich voornamelijk bezighoudt met juridische teksten. Sommigen zijn van alle markten thuis, maar meestal heeft ieder zijn specialisatie (zoals websiteteksten schrijven en bloggen). Bespreek van tevoren goed wat je verwacht en waar je naar op zoek bent.

    Hoe kies je de juiste tekstschrijver?

    3.     Bekijk de recensies en eerder werk van de tekstschrijver

    De meeste tekstschrijvers hebben uiteraard een eigen website en wellicht wel een LinkedIn-profiel. Wellicht is hij/zij ook wel actief op andere sociale media. Zijn er bijvoorbeeld recensies geschreven van tevreden klanten? Spreken de teksten of blogs je aan?

    4.     Hoe verloopt de communicatie?

    Een goede tekstschrijver wil niet je beste vriend zijn… Nee, ze zijn meestal kritisch en stellen soms best lastige vragen.

    Maar weet je? Die vragen zijn nodig om te zien wat jou écht drijft! Door te vertellen wat jij voor jouw bedrijf belangrijk vindt, komen de teksten het best over! Daarnaast zal een goede tekstschrijver veel tijd investeren om jouw bedrijf te leren kennen. Let dus goed op dat jullie duidelijke afspraken maken rondom te communicatie. Stel jezelf open en vertel zoveel mogelijk in je eigen woorden welke boodschap je wilt overbrengen.

    Hoe kies je de juiste tekstschrijver_

     

    5.     Hoe verloopt de verdere samenwerking tussen jou en de tekstschrijver?

    Fijn, je hebt een tekstschrijver gevonden waarmee het goed klikt. Meestal is de tekstschrijver heel duidelijk over de gemaakte afspraken. Toch is het belangrijk om goede afspraken te maken over de samenwerking. Gaat het om een eenmalige opdracht (zoals het schrijven van websiteteksten of een artikel?) of gaat de tekstschrijver wekelijks of maandelijks voor jouw bedrijf bloggen? Een fijne samenwerking valt of staat met goede afspraken.

    • Wanneer is de deadline?
    • Zit er een correctieronde in de offerte opgenomen?
    • Hoe vaak of wanneer hebben jullie contact?

    Zomaar enkele vragen die je eerst goed moet afspreken. Dit kan in een samenwerkingsovereenkomst of offerte worden vastgelegd.

    6.     Moeten de teksten SEO-geoptimaliseerd worden?

    Dit is een specifiek punt en niet voor alle soorten teksten van toepassing. Echter, is het voor websiteteksten en blogs bijvoorbeeld wél van belang. Als je dan toch het schrijven van deze teksten gaat uitbesteden aan een tekstschrijver, let er dan vooral op dat hij/zij gespecialiseerd is in het schrijven van geoptimaliseerde teksten. Dit wil zeggen: zoekmachinevriendelijk schrijven en het verwerken van de juiste zoekwoorden (die passen bij jouw branche) in de tekst. Dit is een specifieke specialisatie en vergt zeker ervaring en kundigheid op dit gebied.

    7.     Maak duidelijke afspraken over de prijs

    Save the best for last. Misschien wel één van de meest gestelde vragen; wat kost een tekstschrijver? Laten we beginnen om als eerste te kijken naar de vraag; wat is het jou waard? Zijn alle bovenstaande punten helemaal in orde?

    Dus:

    • Voelt het goed en klikt het goed?
    • Kan de tekstschrijver jou helpen met de dingen waar je zelf moeite mee hebt?
    • Is de tekstschrijver gespecialiseerd in de teksten die je nodig hebt?

    Zoals bij eigenlijk iedere samenwerking belangrijk is: maak duidelijke afspraken over de prijs. Laat je niet afschrikken door een uurtarief dat wellicht hoger is dan verwacht. De ene tekstschrijver vraagt misschien een uurtarief van € 50,00 per uur, maar is wellicht 4 uur bezig, terwijl de andere tekstschrijver € 100,00 per uur vraagt en in 1,5 uur dezelfde teksten maakt. Probeer een vaste prijsafspraak per opdracht af te spreken, zo weet je van tevoren precies waar je aan toe bent.

    Nogmaals, kijk altijd naar de waarde van het laten schrijven van artikelen of teksten. Wat is het jou waard en wat levert het jou op? Niet voor niets zijn er veel ondernemers die zeggen: een goede tekstschrijver is goud waard!

    Hoe kies je de juiste tekstschrijver_

    Samenvatting

    Nogmaals de belangrijkste tips op een rijtje:

    • Vertrouw op je gevoel, de klik moet goed zijn
    • Wees duidelijk en kijk naar wat voor soort tekst je nodig hebt
    • Bekijk eerder werk van de tekstschrijver en lees recensies
    • Schrik niet van kritische vragen, een goede tekstschrijver vraagt je veel, dit is nodig om tot de juiste teksten te komen
    • Moeten de teksten SEO-geoptimaliseerd worden?
    • Zorg voor een goede communicatie
    • Maak duidelijke afspraken over de prijs

    Er zijn tekstschrijvers die beweren dat een goede klik niet nodig is, maar dat de tekstschrijver slechts moet zorgen voor de juiste, wervende tekst. In mijn ogen is dit niet altijd zo. Het ligt geheel aan de soort tekst en aan de branche waar je werkzaam in bent!

    Wanneer een tekstschrijver voor jou gaat bloggen, is het belangrijk dat de visie van jouw bedrijf duidelijk is. Hiervoor moet hij/zij jou leren kennen en dus soms kritische vragen stellen. Vandaar mijn belangrijkste tip, ga in gesprek met de tekstschrijver en vertrouw op je gevoel!

    Zoek jij een tekstschrijver omdat je beter gevonden wil worden in Google of omdat jouw teksten tot nu toe niks hebben opgeleverd? Dan ben ik misschien wel ‘de jouwe’ 😉. Laten we dan even bellen om kennis te maken! Ga jij toch liever zelf aan de slag of ben je tekstschrijver en wil je jouw tarieven verhogen? Check dan even mijn academie, waarin ik jou zelf al mijn copywriting tips & tricks leer!

    Werkboek-Gratis-SEO-Schrijftips-204x300

    Ontvang gratis mijn SEO-schrijftips!

    Met mijn SEO-schrijftips kan jouw website beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Begin vandaag nog!

    Lees hier mijn privacybeleid
    Hoe kies je de juiste tekstschrijver?

    Mijn laatste blogs

    meta omschrijvingen optimaliseren

    Meta-omschrijving optimaliseren voor SEO: zo doe je het

    Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen...
    tips voor meer conversie

    5 tips voor meer conversie

    Conversie, volgens Wikipedia betekent het: de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel....
    inspiratie social media

    Inspiratie voor social media

    Je typt het nog maar eens in bij Google: ‘inspiratie voor social media’. Langzamerhand word je er wel een beetje moedeloos van. Je weet dat consistente zichtbaarheid op social media...
    Scroll to Top